Här ska alla våga stå för sina åsikter

Från Tidningen Gymnasiet 2016-02-11 17:47

Foto: Sofia Ernerot

Teaterprojektet Den tomma stolen ger inte bara ökad kunskap om demokrati och mänskliga rättigheter. Det stärker också elevernas självkänsla, menar deras lärare.

Ehrensvärdska gymnasiet, Karlskrona. Luften i klassrum E307 är fylld av premiärnerver, skratt och felsägningar, och scenen måste därför tas om en gång till. En tredje gång.

Alexander Larsson, handlingens berättarröst, fäster blicken i pjäsens manus igen medan Tilda Isovaraa, som spelar ett barn som konfronterar sina föräldrar, åter gör sig beredd att fylla på med sina två repliker – utan manus.

– Jag minns något mitt barn sa en gång. Narges och jag hade ganska hetsiga politiska diskussioner hemma ibland. Det var oftast jag som tog i mest och en gång sa mitt barn:

– Varför skriker ni?

– Barnet märkte att det var vissa saker som gjorde att vi höjde rösten, och sa:

– De som kämpar för mänskliga rättigheter, de ska inte …

Nej, scenen satt inte den här gången heller.

Enligt schemat denna förmiddag ska eleverna här – ettor på barn- och fritidsprogrammet – ha lektioner i svenska och samhällskunskap. Ja, och på sätt och vis har de det också. I form av att tolka och gestalta olika teatertexter. Projektet, som Forum för levande historia står bakom, är ett ämnesövergripande värdegrundsarbete med syfte att stärka elevernas delaktighet och tillit till demokratiska värden.

Pedagogiken orkestreras av Maria Valtonen och Jennie Månsson, två förstelärare som känner varandra väl och som har flätat samman flera gemensamma projekt och lektioner förut.

– I fjol arbetade vi till exempel med mänskliga rättigheter i en naturvetarklass. Men den här gången ville vi ha en BF-klass, säger Maria Valtonen och fortsätter:

– Spontant kanske man tänker att det är lättare att ta en studieförberedande klass. Men vi valde en BF-klass eftersom behovet av att arbeta med självförtroende ofta är större där. De eleverna är i regel mer tystlåtna, vågar inte ta så mycket plats i klassrummet.

Projektet går under namnet Den tomma stolen. Det är en pjäs, eller snarare en sorts doku­mentär berättarföreställning, där eleverna ger röst åt människorättsaktivister som på senare år prisats för sina demokratifrämjande insatser. Som exempelvis uzbekistanskan Jelena Urlajeva och iranskan Narges Mohammadi.

Syftet är alltså att eleverna ska lära sig mer om mänskliga rättigheter under tiden som de får tolka och gestalta en text. Nästa fredag ska de spela upp föreställningen inför publik på örlogsstadens stadsbibliotek.

Jennie Månsson:

– Men det viktiga är inte resultatet, att uppträdandet ska bli så perfekt som möjligt, utan själva processen: att jobba med mänskliga rättigheter, civilkurage, att våga stå för sina åsikter.

Pjäsen handlar om en rad människo­öden i andra delar av världen, men Jennie Månsson och Maria Valtonen försöker även koppla dessa berättelser till de orosmoln som tätnat över Sverige på senare tid.Foto: Sofia Ernerot

– Vårt projekt har ju blivit alltmer aktuellt i och med den stora flyktingströmmen, säger Jennie Månsson.

– Och där har vi en hel del att jobba med, tycker vi. Värderingar.

Berätta!

– Man märker hur det pratas hemma vid köksborden, om jag säger så. Vissa föräldrar tycks ha väldigt starka åsikter, inskränkta eller till och med främlingsfientliga. Många elever, och det gäller alla klasser, tror också på det som står på rasistiska sajter.

Men, fortsätter hon:

– Framför allt handlar det här projektet om att stärka elevernas självförtroende, att få dem att våga ta mer plats. Många är blyga, törs inte säga så mycket i klassrummet.

Maria Valtonen nickar instämmande och förklarar att de redan nu kunnat skönja små framsteg:

– Det går åt rätt håll. I dag kan eleverna till exempel lättare uttrycka vad de kan och inte kan, och vad de vill och inte vill.

Till sin hjälp har de Sofia Spånberg, en hängiven dramapedagog som arbetat med projektet på flera skolor runt om i landet. Om lärarna är proffs på läsning och läsförståelse, så är hon det på gestaltning. Vi finner henne i våningen under, på scenen i skolans aula, där hon försöker peppa, överrösta och instruera en annan grupp i klassen. Anvisningar blandas med beröm.

– Bra, en gång till! Försök att prata så tydligt som möjligt. Tänk såhär: varför berättar ni det här och vad är det ni berättar?

– Och försök att tänka på hur ni står. Vänta, ska jag visa, säger hon och tar plats på scenen inför en tänkt publik.

– Så här, lite mer bredbent. Och så baaak med axlarna …

– Kom igen nu, det här är inte alls farligt, ni är jätteduktiga!

Under en paus frågar jag vad utmaningen för henne är.

– Att eleverna ska känna sig trygga. Jag försätter dem ju i en rätt hemsk situation, och då gäller det att de inte känner sig uttittade och ifrågasatta. De ska känna att de kan göra fel. Poängen är ju att eleverna ska utvecklas, kunna ta åt sig av kritik och samtidigt stärkas av det.

Tillbaka i klassrum E307 igen, bland stojet och de nervösa skratten. Premiär om en vecka. Hur ska det gå? Kan de texten nu? Gesterna, de rätta ansikts­uttrycken? Ska alla vara klädda i svart? En kavaj för honom kanske, pappan? En ”fancy” slöja, någon? Vem fixar vad?

– Ska jag titta på dig eller på honom, vad ska jag göra?!?

Ja, frågorna hopar sig medan gruppen gör sig beredd att ta om scenen en fjärde gång. Alexander Larsson inleder och – Tilda Isovaraa avslutar:

– De som kämpar för mänskliga rättigheter, de ska inte skrika på varandra, de ska prata tyst …

Japp, där satt den!

Ett mindre jubel utbryter. Maria Valtonen duckar för en high-five och viskar
till mig:

– Alltså, fattar du? På bara fem veckor! Det här är ett sånt där teachers’ moment!

Pilotprojekt på 12 skolor

Den tomma stolen är en dokumentär berättarföreställning om tio människorättsaktivister som fått regeringens Per Anger-pris. Priset delas årligen ut av Forum för levande historia, som också ligger bakom projektet tillsammans med Hedda Produktion och Afrikagrupperna. Finansiär är Allmänna arvsfonden.

Pilotprojektet genomfördes 2014–2015 på tolv skolor, däribland Ehrensvärdska gymnasiet. Forum för levande historia utreder nu om projektet ska fortsätta. På levandehistoria.se finns ett pedagogiskt material att ladda ner.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter