Hunden ger läslust

Från Specialpedagogik 2013-09-25 00:47

Läsa för hunden? Ja visst, tycker elever, lärare och bibliotekspersonal i småländska Bankeryd. Hunden får barnen att slappna av och de slipper att bli korrigerade av klasskamrater och vuxna.

Bild: Tomas Magnusson.Det är ett riktigt träningspass som bibliotekarien Eva Töllner har hunnit göra innan vi dyker upp runt åttasnåret denna majmorgon i småländska Bankeryd utanför Jönköping. På gräsmattan mellan Bankeryds bibliotek och Attarpsskolan har hon i rask takt satt upp två tält och svetten pärlar i pannan.

– Med tanke på allergikerna är det bättre att vara utomhus. Samtidigt måste vi ju skydda oss från regn, så det blir till att sätta upp och ta ner tält varje dag, förklarar hon medan hon plockar fram morgonens lässchema.

Hundarna Gaston, en flatcoated retriever, och storpudeln Mess anländer med sina hundförare och intar varsitt tält. Över gräsmattan kommer Pontus Johansson från årskurs två med två böcker i handen. Han hälsar på Mess, klappar och busar lite med honom. Lektionen kan börja.

Just så. Hunden och eleven. Ingen annan är egentligen viktig denna lektion. Jo, möjligen hundförarna Ia Wallin och Magdalena Karlge.

– Min roll är så liten som möjligt. Tanken är ju att barnet ska läsa för hunden, inte för en annan vuxen. Om barnet hakar upp sig på något ord och frågar mig så svarar jag givetvis, men jag lägger mig inte i läsningen. Jag sitter egentligen där för att man aldrig lämnar en hund och ett barn ensamma, säger Magdalena Karlge, hundförare till Mess som i vanliga fall jobbar som vårdhund på ett äldreboende.

 

Bild: Tomas Magnusson.Så pass viktig är alliansen mellan barn och hund att jag får nöja sig med att se hur Pontus försvinner in i tältet. En nyfiken reporter med block och penna skulle motverka lässtundens syfte; att eleven slappnar av i sin läsning och inte behöver känna sig bedömd.

– Ofta när barn läser för en vuxen påpekar vi att ”nu blev det fel”. Det är klart att barnen ska bli korrigerade, men inte alltid. Det måste få kännas skönt att bara få läsa på ibland, säger Eva Töllner.

Det var en kollega till Eva Töllner som stötte på hemsidan om Read, Reading Education Assistance Dogs. Det är en metod som vuxit fram i usa inom organisationen Intermountain therapy animals, som alltså arbetar med djur inom vården. Read drog igång 1999 på Salt Lake Citys huvudbibliotek som ett fyra veckor långt läsprojekt. Verksamheten har vuxit och i dag finns omkring 3 000 Read-hundar i usa och Kanada samt ett 60-tal i Europa och övriga världen.

I Sverige är människans fyrbenta vän än så länge ovanlig i skolundervisningen. Inte desto mindre är företeelsen så pass etablerad att ordet läshund letade sig in på Språkrådets nyordslista år 2012.

Eva Töllner och hennes kollega gick länge runt och spånande kring möjligheten att väcka barnens läslust med hjälp av hundar. De läste undersökningar om läshundar som har gjorts i usa och tog del av erfarenheter från Finland, Åland och Årstaskolan i Stockholm. Tack vare bidrag från Statens kulturråd samt länsbiblioteket och kulturförvaltningen i Jönköping kunde Bankeryds bibliotek dra igång läshundsprojektet i Attarpsskolan i våras.

– Jag blev entusiastisk när jag hörde talas om idén. Allt man gör för att höja intresset för läsning är bra, säger Guje Lydén, lärare i klass 2–3, som har kilat över till tälten på sin förmiddagsrast.

– Hur mycket vi lärare än anstränger oss att inte vara kritiska vid högläsning så kan barnen uppleva oss som det, fortsätter hon.

Det är ett tufft jobb för lärare i dag att göra elever intresserade av läsning, enligt Guje Lydén. Konkurrensen på fritiden är stor. Man får vara kreativ för att inspirera till läsning – exempelvis brukar hon låta elevernas listor över lästa böcker fungera som lotter efter sommarlovet, ett lotteri där böcker är den självklara vinsten. Guje Lydén ser läshunden som ytterligare ett sätt att göra läsningen lustfylld. Och en ökad läslust ger förhoppningsvis ökad läsförmåga, tror hon, även om hon ännu inte har några bevis för detta. Lärarkollegan Sofia Bäckström håller med:

– Det är svårt att säga något om läshundens effekt på läsförmågan. Men jag kan se hur läsintresset ökar, och det är ju en viktig del i läsutvecklingen. Det lyser om barnen när de kommer från läsningen med hunden. Det är ingen som bedömer dem och de får en positiv bild av läsning, säger hon.

 

Bild: Tomas Magnusson.Eleven Sandra Jonathan kommer gående i riktning mot tälten. Hon ler stort, hälsar på Mess och visar vilken bok som hon har valt för dagen: Spöket i skolan.

– Det är jättekul att man läser för en hund! säger hon.

Mess tar plats på sin matta inne i tältet och Sandra slår sig ner på en dyna intill honom. Sandra klappar Mess med ena handen medan hon läser. Några sidor in i spökhistorien lägger Mess huvudet i Sandras knä.

Användningen av hundar – eller andra djur inom vård och skola – motiveras ofta med att människor slappnar av i kontakt med djuren.

– När man blir lugn känner man sig duktigare. Jag tror att barnen kommer att uppfatta sig själv som bättre läsare och bara att uppfatta sig som en bättre läsare gör en till en bättre läsare, säger Eva Töllner.

Hon minns med saknad den tid då i princip alla elever i en klass kom in i bokslukaråldern samtidigt. Och elever som lassade resväskan full med böcker inför sommarlovet.

– Jag är hemskt ledsen att säga det, men det är längesedan jag såg slukaråldern i någon större omfattning.

Även för Eva Töllner går läslust och läsfärdighet hand i hand. Hennes projekt ger inte utrymme för någon djupanalys av resultaten, men hon kommer att intervjua lärarna om elevernas läsutveckling när de har läst klart för Mess och Gaston i början av höstterminen. Hon ser också fram emot att läsa resultaten från det projekt som ska göras kring bokhundar vid Linnéuniversitet (se artikel intill).

Så kommer dagens sista elev: Ida Hasselqvist. Magdalena Karlge noterar att Mess känner igen henne trots att de bara har läst tillsammans en gång tidigare. Ida är inte riktigt nöjd med den bok hon har med sig och vill gärna ha en annan. Inga problem. Eva Töllner hämtar sin bokkasse och Ida väljer med omsorg. Och Mess, han verkar nöjd med vilken som.

Läs mer om R.E.A.D

 

Här kan du hitta länkar till studier och artiklar som har gjorts om läshundar. Du finner bland annat Donita Massengill Shaws artikel Man’s Best Friend as a Reading Facilitator i tidningen The Reading Teacher. Hon beskriver tankegångarna kring varför hundar kan underlätta lästräningen.

Dessutom hittar du Read-rapporter med lärarkommentar från skolor som har medverkat i läsprojekt.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter