Array
Annons

En av tre elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppger att de inte får något extra stöd i skolan.

kommentarsikon

Bild: Alexander Mahmoud.Porträttet Det är bättre att anpassa sig än att fokusera på det som inte fungerar. Sådan var Björn Häll Kellermans inställning i skolan, där han var ensam om att ha en rörelsenedsättning. I dag är han biträdande borgarrådssekreterare i Stockholm.

kommentarsikon

Bild: Anders Andersson.

Forskning Vad händer med ungdomarna som går ut gymnasiesärskolan? Högskolan i Halmstad har kartlagt drygt tolv tusen före detta särskoleelever och slår hål på myten om att de flesta hamnar i daglig verksamhet.

kommentarsikon1

Bild: Joanna Hellgren.

Forskning Barn som har svårt att förstå vad de läser har ofta problem också med hörförståelsen. Det visar logopeden Maria Levlin i en avhandling vid Umeå universitet.

kommentarsikon

Hur ska skolan dokumentera de extra anpassningarna? Det är en av de vanligaste frågor som Skolverket får gällande de nya allmänna råden om Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

kommentarsikon

Reglerna om extra anpassningar innebär rätt och slätt att lärarna måste göra sin undervisning begriplig, anser rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

kommentarsikon1

Bild: Mikael Wallerstedt.

Lärare är numera skyldiga att göra extra anpassningar för eleverna. Innebär detta egentligen något nytt? Jodå, de nya reglerna går inte att avfärda som gammal skåpmat.

kommentarsikon

Bild: Thomas Fröhling.

Över 80 procent av skoldatateken tror att de kommer att finnas kvar i framtiden, visar en enkätundersökning.

kommentarsikon

En rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering ska ha lett till att elever med dyslexi inte har fått hjälpmedel.

kommentarsikon

Bild: Christoffer Skogsmo.

Georgios Karpathakis är grundare av organisationen Underbara ADHD, som utsetts till årets Game Changer.

kommentarsikon

Om tidningen Specialpedagogik

Annons
Annons
Annons
Annons