Konsten i temat: Ann Edholm

Från Pedagogiska magasinet 2016-02-24 18:38
Musse Pigg och Jesus. Förtryck och dialog. De är återkommande utgångspunkter i Ann Edholms konst. Och för henne har de en sak gemensamt: Vad det innebär att vara människa.

Ungefär så beskriver Ann Edholm budskapet i sin monumentala utsmyckning Dialogos i FN-huset i New York. Fondridån i textil täcker ECOSOC-salens främre vägg och sätter sin prägel på hela miljön. Gigantiska vassa trianglar varvas i orange och vitt och skapar starka kontraster.

– Där inne sitter människor som reser runt och knappt vet var de är någonstans. Det är intressant, tycker jag. Min ambition var att göra ett verk som ger en känsla av New York och dess skyskrapor, men framför allt ett verk som skapar en medvetenhet och som förmedlar att den här salen är en plats där det ska föras skarpa diskussioner, säger Ann Edholm och tillägger att hon faktiskt har hört att många upplever det så; att Dialogos sätter fart på diskussionerna.

Ann Edholms kreativa process består av en mängd tankegångar. En idé leder till en annan och resulterar ofta i meterstora målningar, nästan omöjliga att beskriva utan att generalisera och förenkla. Vid första anblicken kan de geometriska formerna tolkas som något helt och hållet abstrakt, något som främst ska förmedla en känsla. Men Ann Edholms konst är berättande, även om det handlar om ett öppet berättande.

Den berättande tråden framgår tydligt när man kopplar ihop titlarna med målningarna, och inser hur många av verken i hennes utställningar som samspelar med varandra och bildar en helhet. Ett exempel är utställningen Den sjungande skogen som visades på Galerie Nordenhake i Stockholm hösten 2015 – ett antal målningar som till viss del utgår från hennes tyska bakgrund.

– Den sjungande skogen är ett uttryck som befolkningen runt koncentrationslägret Buchenwald använde sig av. Skogen utanför lägret användes av nazisterna för att hänga upp fångar i träd och misshandla dem. Jag är halvtysk och det här är mitt sätt att fråga ”hur kunde det ske?”, säger hon.

Verk med titlar som Oświęcim (Auschwitz på polska), Terror och Nachwaht leder associationerna till fångarnas situation. Målningarna består uteslutande av två färger där sylvassa svarta trianglar radats upp i täta grupperingar som pekar åt olika håll. Svart mot rött eller vitt mot svart, exempelvis. Trots de raka linjerna finns det en väldig rörlighet i målningarna och de geometriska formerna skapar en gravallvarlig symbolik för mörker, skog och ondska.

– Tanken var att utställningen skulle upplevas som att man går i en skog, att den skulle gestalta en upplevelse.

Ett helt annat tema som är återkommande i Ann Edholms konst är Musse Pigg och Veronikas svetteduk, i en och samma målning. Verket Veronikas svetteduk av 1600-talsmålaren Francisco de Zurbarán baseras på det ögonblick då helgonet Veronika torkade av Jesus blodiga ansikte då han bar korset på vägen till Golgata. Och då bilden av Jesus fastnade på duken.

Det hela började med ett experiment med cirklar. Efter att ha placerat två svarta cirklar på dukens övre hörn och en kvadrat därunder så såg hon plötsligt Musse Pigg framför sig, vår tids ikon för populärkultur.

– På så vis uppstod ett samband mellan Musse och Jesus. Men det berodde också på en galge (klädhängare) som min farmor hade och som jag på något vis kopplade ihop med Musse. Och så blev Musse Jesus på galgbacken.

Ann Edholms målningar kan ta ett halvår att färdigställa. Lager på lager med olja och vax ger ett näst intill skulpturalt uttryck som betraktaren kan sugas in i eller stötas bort ifrån.

– Mina verk är inte ett fönster ut mot en annan värld, snarare ett möte mellan betraktaren själv och målningen. Den är ett subjekt i rummet precis som du själv och finns här och nu, tillsammans med den som betraktar.

Trots att det finns oändligt många lager i Ann Edholms konst så handlar den först och främst om att vara människa, förklarar hon.

– Den röda tråden är existentiell. Mitt mål är att verken ska aktivera betraktaren som ”levande människa”, som någon som fattar sina egna beslut och gör sina val, säger Ann Edholm.

Ann Edholm

är född 1953 i Saltsjöbaden i Stockholm men bor numera i Nyköping. Hon utbildades på Kungliga konsthögskolan där hon sedermera blev professor i måleri (1992—1998). 1999 blev hon ledamot i Konstakademien. För tre år sedan till-delades hon andrapriset i Carnegie Art Awards.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter