Array
Annons

Foto: Lotta HolmströmHallå där Jacob Möllstam, lärare i matte/NO på Jonsereds skola i Partille och Trevor Dolan-stipendiat 2015. Stipendiet delas ut till minne av skolforskaren Trevor Dolan, till någon som bland annat ”är punk i skolvärlden”.

kommentarsikon

Det kan ta tid att vänja sina elever vid att arbeta med formativ bedömning, menar fysikläraren Håkan Elderstig. Till en början möts han nästan alltid av skepticism. Men snart brukar eleverna inse att formativt arbete leder till djupare kunskap i ämnet.

kommentarsikon

Uppkopplat Varför uppfinna hjulet mer än en gång? Har du tagit fram ett bra material sparar du tid på att använda det igen. Här är tio tips på hur du skapar en digital kunskapsbank från olika källor.

kommentarsikon

Porträtt En gång när Astrid Pettersson var tio år fick hon stå i skamvrån, eftersom hon ställde för många frågor om multiplikation. Det var då hon bestämde sig för att det var lärare hon ville bli. I dag är hon matematikprofessor.

kommentarsikon

Ny forskning Ny teknik är fascinerande och häftig – men också en fara för naturen, djuren och mänskliga relationer. Det är ett återkommande budskap i svensk barnlitteratur de senaste hundra åren, visar teknikdidaktikern Cecilia Axell i en ny avhandling.

kommentarsikon

Krönika För att resultaten ska vända måste vi se till att eleverna vet vad som förväntas av dem och att de tar eget ansvar. Men vi måste också hela tiden utmana deras förmågor.

kommentarsikon

Inledare Oavsett om det handlar om ekonomi eller kultur är vi sedan länge oupplösligt länkade till algoritmer, kod och dator­program. Fenomen som är så centrala borde rimligen också behandlas i skolan.

kommentarsikon

Ledare Allt fler skolor gör sitt för att förbereda eleverna för en komplex värld där allt fler prylar innehåller avancerad teknik, är uppkopplade och delar av ett stort system.

kommentarsikon

Krönika Jag har blivit en bristvara. I och med att vi blir färre NO-lärare försvinner också en stor mängd kunskaper och erfarenheter från våra skolor.

kommentarsikon

Inledare Det tycks faktiskt finnas en skillnad mellan forskning och forskning. Särskilt när det gäller frågan om hur resurser till olika typer av forskning styrs är skillnaderna stora.

kommentarsikon

Annons
Annons
Annons
Annons