Klättrare på hal is

Från miVida 2016-03-03 18:55

Utan hälsa har man ingenting, brukar Mikaela Goldkuhl säga till sina elever. Själv får hon energi på isen och av att klättra i träd.

Vad är din drivkraft?

– Känslan av att finnas där för eleverna och få vara en person som de kan vända sig till. Att få lära elever nya saker och det som är kärnan i ämnet idrott och hälsa – att lära sig tycka om sig själv. Det handlar om att lära känna sin kropp och lita på sin fysiska förmåga. Jag brukar säga till mina elever att idrott och hälsa är det viktigaste ämnet i skolan. För utan hälsa har man ingenting.

Du har tagit fram ett undervisningsmaterial om isvett. Kan du berätta?

– Det kan användas inne i salen. En övning är att trampa på tjockmatta för att träna benstyrka. Vid stationerna har jag lappar med fakta om isvett. Det är till exempel att man ska ringa 112 vid fara, att kärnisen bör vara minst tio centimeter och vid vilka områden som isen kan vara svagare.

Övar ni livräddning i isvak?

– Problemet här i Stockholmstrakten är att det har varit så milda vintrar på senare år att det inte har gått. Men så klart vore det bäst att få öva på riktig sjöis. Man kan också ha en is på skolgården där man kan träna att sig på att åla och använda sig av förlängda armen.

Hur är intresset bland eleverna?

– Bland simmarna är intresset stort. De tycker om allt som har med vatten att göra. När vi har iskunskap och talar om vikten av att kunna rädda någon, stabilt sidoläge och andra saker så väcks intresset hos de flesta.

– Jag jobbar i ett område där en del av eleverna aldrig varit på en naturis medan andra är scouter och åker långfärdsskridskor. Så de här lektionerna är viktiga för alla.

Hur hämtar du energi på fritiden?

– Genom att umgås med min familj. Genom att läsa och genom att göra ingenting. Pausa.

– Men jag tycker också om att resa. Under jullovet reste jag och min man runt i Chile och Peru. Jag tycker också om att vara ute i skogen, klättra i träd, simma. Jag lever väldigt mycket ett lärarliv så det är viktigt att inte glömma bort det andra och att få miljöombyte. Idrott och hälsa är ett ämne där det syns tydligt om eleverna mår bra eller dåligt och det blir naturligt att ha en dialog med sina elever. Det kan leda till att jag oroar mig mycket för vissa.

Vilken yrkesfråga tycker du är viktigast?

– För mig är det viktigt att det finns tid för återkoppling, både i grupp och enskilt, i det vi gör som lärare. Arbetsmiljön, hälsa och friskvård är också viktiga så klart. Många lärare är stressade och man behöver ibland kunna bromsa.

Har du tillräckligt med tid för planering?

– Jo, oftast har jag det. Men under friluftsperioderna kan det vara stressigare.

Vad gör du om tio år?

– Då känner jag mig mer trygg i mig själv. Jag arbetar som lärare men har kanske både idrott och hälsa samt NO där jag är behörig. 

Mikaela Goldkuhl

Ålder: 28 år.

Gör: Lärare i idrott och hälsa i Vällingbyskolan. Undervisar i årskurs fyra till sex, en sjua och en åtta.

Bor: Stockholm.

År i yrket: 4

Fritid: Resa, vila, vara ute i naturen.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter