Här räknas varenda droppe

Från miVida 2016-03-02 15:11

Foto Philippe Rendu

Fem liter vatten. Inte en droppe mer får eleverna använda under den här lektionen.
– Det ger dem en tankeställare, säger Ingela Danell på Läroverket i Hudiksvall.

Foto Philippe RenduVarje år ställs åttorna på skolan inför denna uppgift: att par om par tillaga en komplett måltid enligt tallriksmodellen och med endast fem liter vatten till godo. Ja, inräknat det vatten som går åt för att tvätta händer, skölja, diska, dricka – rubbet.

På vissa håll i Afrika – där man inte får mer än några dricksglas vatten per person och dag – är denna mängd naturligtvis inget annat än en lyx. Men nu är vi i Hälsingland, i Sverige, i ett land där vi dagligen förbrukar 200 liter vatten, som var sitt fyllt badkar ungefär, och då är det ju inte så konstigt om Ingela Danell får ta emot en skur av frågor och tonårs­suckar när hon inviger sina elever i dagens uppgift.

– Va?! Hur ska det gå!?

– Men …

– Vadå, som ska räcka till disken också!?

Klockan närmar sig tolv och vi befinner oss alltså i en hkk-sal på Läroverket, en högstadieskola som ligger inrymd i en ståtlig gammal jugendbyggnad uppe på en höjd i centrala Hudiksvall. De gamla träpatronernas stad. Glada Hudik. Himlen är blå, hus­taken tyngda av snö och långt utanför fönstren här – på andra sidan om den fastfrusna fjärden – stiger en vit och kraftig rökpelare upp från värmeverket. Femton minusgrader.

Foto Philippe RenduMen, som Ingela Danell säger när hon avrundar sin inledande teorigenomgång:

– Nu ska ni i stället föreställa er att ni är i en by i ett annat land där det nästan inte finns något vatten.

– Och då gäller det att ni tänker till. Både på hur ni lagar och på hur ni tar hand om ert vatten. Använd receptboken om ni vill, eller laga efter egen fantasi – men det ska vara gott och enligt tallriksmodellen.

Några elever börjar skruva på sig, andra reser sig.

– Vänta, vänta! Ni har köttfärs eller kyckling att välja mellan. Sedan är det fritt val, så rota nu i skafferi, frys och kyl och ta för er av vad ni behöver.

– Och grönsaker, eller hur Filip!

Fem minuter senare, när eleverna utrustat sig med förkläden och fått sina köksstationer tilldelade, uppmanas varje kockduo att noga tappa upp fem liter vatten i en plastbytta. Med exakta mått så klart. Och fusk är inte att tänka på. Särskilt inte med tanke på att Ingela Danell kvickt efteråt fäster en plast­påse över varje kran.

– Så, nu kan ni sätta i gång!

Oskar Pousard och Filip Jonasson behöver inte bläddra länge i kokboken förrän de fastnar för en köttfärslasagne och agerar snabbt därefter. Stekpanna, redskap, ugnsform, råvaror, vatten …

– Tanken är att vi ska försöka spara så mycket vatten som möjligt till diskningen, säger Oskar när han senare står och hackar en lök i bitar.

– Och att ha att dricka till maten, förstås.

Har ni tvättat händerna, då?

– Jo …, fortsätter Filip och tittar på Oskar. Inte så jättemycket kanske, men … Ha ha! Det är ju svårt att lyckas med allt!

Foto Philippe RenduMitt emot Filip och Oskar, böjda över en annan spis, står Axel Andersson och Jakob Wrangstål och försöker komponera ihop en indisk kycklingrätt utifrån ett recept. Bilden tilltalade dem helt enkelt, förklarar de. Och den här vattenövningen, den gillar de också.

– Det får en att tänka efter, säger Axel. Att man inte kan göra som man vill, så som man är van vid.

Den uppfattningen delar Tilde Sikström, som tillsammans med Nebyu Teklay snart står och steker pannbiff med råstekt potatis. En rätt som knappt kräver något vatten alls.

– Att bara använda en viss mängd vatten så här är faktiskt väldigt intressant, säger hon. Då får man ju i alla fall ett litet hum om hur andra kan ha det.

Idén till den här uppgiften, som naturligtvis handlar om hållbar utveckling, föddes för några år sedan, när Ingela Danell och en av hennes kollegor gick hkk-utbildningen tillsammans.

– Då gjorde vi en liknande uppgift som jag tyckte var väldigt bra och handfast, säger hon när jag tar henne åt sidan och försöker konkurrera om hennes uppmärksamhet en stund.

– Ledorden för oss hkk-lärare är ju hälsa, ekonomi och miljö – och det här handlar väldigt mycket om miljö, att vattentillgången ser så olika ut.

Hur eleverna reagerar och tar sig an uppgiften tycker hon är både intressant och roligt att se.

– Vissa blir jättefrustrerade och använder allt vatten. Medan andra ser det som en stor utmaning och verkligen anstränger sig för att använda så lite vatten som möjligt.

Vilket är det smartaste tillvägagångssättet?

– En del väljer att tillaga maten i ugn, det är smart för då behövs det ju inget vatten alls. Men det gör det däremot om man kokar pasta. Som förra veckan, när två elever hade kokat spaghetti och blev tvungna att använda samma vatten till disken. Att de återanvände vattnet var väl i och för sig bra, men jag tror inte att disken blev särskilt ren.

Foto Philippe RenduIngela Danell utbildade sig till en början till lärare i idrott och hälsa som hon också arbetade som i sex, sju år. Men sedan, efter en föräldra­ledighet, vikarierade hon som hkh-lärare en tid, fick mersmak och, ja, lyckades så småningom via lärarlyftet även utbilda sig till det.

Sedan dess, 2012, har hon nu en tjänst här på Läroverket som är ”fifty-fifty”, som hon säger, och den kombinationen gillar hon.

– Idrott och hälsa samt hem- och konsumentkunskap är ju två ämnen som går hand i hand. Bägge kräver i och för sig mycket för- och efterarbete, men jag trivs jättebra med det.

Har du testat den här vattenövningen under någon av dina idrottslektioner?

– Nää, det har jag inte (skratt). Några kanske skulle tycka att det vore kul, men de flesta skulle nog tycka att det var äckligt att inte få en ordentlig dusch efteråt!

Värmen stiger, fläktarna surrar och hela salen är nu fylld av allsköns bekanta dofter. Om arton minuter ska allt vara klart och framdukat, och om en vecka ska eleverna själva få utvärdera och reflekteraöver vad de har gjort och kommit fram till under den här lektionen.

– Sjutton minuter kvar!

Ingela Danell går från spis till spis och inspekterar och antecknar noga vad och hur alla elever gör, samtidigt som hon hela tiden får frågor om var durkslag, purjolök och allt annat i köksväg kan tänkas finnas.

– Så är det, framför allt under en sådan här fri lektion, säger hon. Då blir det många frågor.

Har ni testat med ännu mindre vatten någon gång?

– Ja, förra året minskade vi det till tre liter. Men det blev inte bra, märkte vi. Många klarade det inte, tyckte inte att det var roligt, så då ökade vi till fem igen.

Lever du som du lär – om vattenförbrukning?

– Eh … Ja, jag försöker i alla fall. Jag har aldrig testat det här hemma, men jag tänker ändå ofta på hur mycket vatten vi förbrukar. Över huvud taget tänker jag mer på miljön sedan jag utbildade mig till hkk-lärare. Min man tycker att jag är jättejobbig!  

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter