Eleverna väljer rätt

Från miVida 2016-03-02 11:35

Lax, räkor, kanske kyckling – eller ska vi köra vegetariskt? Eleverna grunnar för fullt när läraren Elmina Saksi lagt fram allt från kylen.
– Det blir mer fart när de får bestämma själva, säger hon.

Foto: Eva LindbladTvå stora bord i salen för hem- och konsumentkunskap är nu fulla med mat. Här finns kycklingfiléer, lax, tomater, pasta, avokado, purjolök, torsk, lingon, dadlar och mycket mer. Om några minuter kommer klass 9 E. I dag ska de själva få välja vad de vill tillaga. Det ska bli trerätters.

– Får se om någon använder vitkålen, den har legat länge i kylen. Vi kallar den här lektionen kylskåpsrens eller mästerkocken. Jag säger mästerkocken, berättar Elmina Saksi som har arbetat här på Ektorpsskolan i Norrköping i snart två år.

Två och två ska eleverna jobba och de har dragit lott om i vilken ordning de ska få välja livsmedel. De har också lottat om de ska få göra förrätt, efterrätt eller varmrätt.

På Erik Gripenblads lapp står det förrätt. Han skrollar febrilt på sin mobil och söker bland olika recept. Så är det dags att ta första livsmedlet. Han och kompisen Andreas Lundgren väljer cocktailtomaterna. Därefter väljer de krossade tomater. Planen är klar. Det ska bli tomatsoppa.

Foto: Eva LindbladErik Gripenblad tycker det är roligt att själv få bestämma vad han ska göra för mat.

– Det går bra att välja själv men jag tänker inte så mycket på om det man väljer påverkar betyget, säger han och beslutar att skära en till schalottenlök då den förra stektes för hårt.

I dag ska eleverna också få värdera varandras arbeten utifrån vilka livsmedel de valt. Det par som har gjort förrätt ska ge feedback till det andra paret som har lagat förrätt. Samma princip gäller för dem som har varmrätt och efterrätt.

Elmina Saksi tycker att hem- och konsumentkunskap är ett tacksamt ämne när det gäller att ge eleverna inflytande i undervisningens innehåll och att få eleverna delaktiga i bedömning. Bland annat är elever med när matvaror ska beställas.

– En del kan tycka att det är svårt att få vara med och bestämma men de blir mer och mer vana. I sexan har de inte grunderna i själva ämnet men de kan få inflytande i vissa delar, till exempel att välja grönsaker till en sallad, säger Elmina Saksi.

Eleverna på Eketorpsskolan har hem- och konsumentkunskap en termin per läsår från sexan till nian.

– I åttan och nian kan de grunderna i ämnet. Då kan man ge eleverna mer inflytande och de kan välja utifrån hälsoperspektiv och hållbarhetsperspektiv. Både när det gäller inköp och hur man tillagar mat. I delen med konsumentkunskap kan det vara svårare att få till elevinflytande. Jag får med det till viss del genom att eleverna får välja hur de vill examineras.

Vad händer när man ger eleverna inflytande?

– Oftast tycker jag att det blir fart på dem. De tycker att det är roligt. Men för några kan det vara svårt innan de kommer till skott. De kan fastna i att bläddra i receptböcker. De är nog inte vana att få bestämma.

Foto: Eva LindbladFör att få eleverna aktiva i bedömningen använder Elmina Saksi bland annat kamratobservationer. Senast var det i avsnittet hållbar måltid. Eleverna har observerat var sin klasskamrat under en timmes matlagning. De har sedan fått fylla i ett formulär med bland annat följande frågor: Vad anser du om din kompis planering av arbetet? Används rätt redskap och utrustning?

Så här har en elev svarat på frågan om kompisen har haft ett energisnålt arbetssätt.

”Ja, hon diskar exempelvis inte under rinnande vatten. Plattorna stängs av efter användning, likaså ugnen.”

– Jag tycker att kamratbedömningarna fungerar väldigt bra. Visst, ibland kanske den som bedömer är lite försiktig men det blir bättre och bättre. Vi har det i nian och ska också börja med kamratbedömning i sjuan och åttan, säger Elmina Saksi.

Nu börjar dofterna sprida sig i köket hos niorna. Elin Sjögren tar ut den ugnsbakade laxen för att kontrollera om den fortfarande är rödrosa i mitten.

– Här får man ta hand om sitt eget och lära sig själv, säger hon och bestämmer att laxen ska ut ur ugnen.

– Den får inte bli för torr, säger Cajsa Sjögren, kusinen som är i samma grupp.

På ett långbord är det nu dukat med fyra tända stearinljus. Och bordet fylls på med de nylagade rätterna. Här finns ugnsbakad lax, tomatsoppa, kladdkaka, lax- och bulgursallad, frästa räkor med quorn och fruktsallad med smoothie.

Foto: Eva LindbladDet är nästan helt tyst i salen när eleverna smakar sina egna och andras rätter.

Läraren Elmina Saksi har skrivit upp två fråge­ställningar på tavlan. Den ena är hur gruppen tagit hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi vid val av livsmedel. Den andra punkten handlar om huruvida gruppen skulle kunna ha använt andra livsmedel för att göra rätten mer näringsrik, bättre ur hållbarhetsperspektiv och bättre för hushållets ekonomi.

Eleverna börjar småprata med varandra om vilka varor som använts. Kladdkakan väcker intresse. Var ni varsamma med livsmedlen och varför valde ni vetemjöl i stället för grövre mjöl? undrar Emma Frelin.

– Vi var varsamma för vi käkade upp smeten som blev kvar och vi valde ekologiska produkter, svarar William Larsson.

Så småningom skriver eleverna ner vad de tänker om kamraternas livsmedelsval.

Den ugnsbakade laxen får bra omdömen då den innehåller Omega 3-fett. ”Dessa fetter bidrar till att man får bra syn och lever utan sjukdomar”, står det på lappen. Däremot tyckte kompisarna att man borde haft något mer fiberrikt än potatis till laxen. Till exempel bulgur. ”Fiberrikt är bättre för hälsan för att det är långsamma kolhydrater som bryts ned långsamt i kroppen.”

Efter en stund med feedback börjar lektionen gå mot sitt slut. Detta är sista gången som klassen har hem- och konsumentkunskap. Och sista gången som deras lärare Elmina Saksi får ge dem beröm.

– Ni har jobbat jättebra och maten ser fin ut. Nu har vi ingen lektion mer så nu hoppas jag att ni är redo för livet.

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter