Diskbänksrealism

Från miVida 2015-11-24 22:16
Foto: Therése Ny
Vardagsdisk och tre­rätters­dukning. Det står på menyn när åttorna gör instruktionsfilmer för sina två år yngre kamrater.
Säg till när jag ska börja hälla.

Nils Wahlström står beredd med disk­medelsflaskan. Så får han ett okej och trycker på flaskan så lite diskmedel rinner ner i hon. Under tiden filmar hans klasskompis Axel Björklund med sin mobil, medan Isac Jakobsson tittar på.

Det är hem- och konsumentkunskapslektion i klass 8F och uppgiften är att göra ett bildspel eller en film om ett moment eller ett ämne inom området mat och hälsa. De tre har valt ”Hygien när du jobbar i köket” och började dagen med att lista olika saker de ville ha med i sitt bildspel, till exempel disk. De har också tagit bilder på när Nils tar på sig förkläde och tvättar händerna och när Isac drar bort håret från ansiktet med hjälp av en bandana. När de geggat ner en tallrik med en blandning av kaviar, ketchup och soja hörs små äcklade utrop blandade med fnissningar när Axel fotograferar Nils då han skrapar av tallriken ner i en blå komposthink.

– Hemma skulle det ju ha varit en brun påse, säger Isac Jakobsson.

Han tycker det är roligt med en lite annorlunda lektion.

– Det gäller att vi inte gör det överkomplicerat.

Höglundaskolan ligger i en pampig stenbyggnad i rödbrun puts, med höga spröjsade fönster där en del rutor fortfarande är av handblåst glas. Här har varit skola sedan huset byggdes 1929 och nu går cirka 500 elever mellan årskurs 4 och 9 här. Lärarna Ingrid Löfvenmark och Ann Nilsson jobbar båda heltid med hem- och konsumentkunskap.

Foto: Therése Ny

Vid ett av de runda borden i den före detta korridor som förbinder de två hkk-salarna med varandra och som fungerar som lektions- och äta-det-som-tillagats-på-lektions-sal, håller Linda Andersson, Isabelle Isaksson och Cajsa Rubin på att duka ett bord, samtidigt som de filmar. Efter att ha börjat med en vardagsdukning är de nu inne på en finare variant, för en trerättersmiddag.

– Det känns roligt att kunna hjälpa de yngre att lära sig hur man ska duka, säger Cajsa Rubin.

Uppgiften går nämligen ut på att filmerna och bildspelen ska gå att visa för eleverna i årskurs 6.

Förra året provade Ingrid Löfvenmark och Ann Nilsson att själva göra ett bildspel om kanelbullebakning. Vid en lektion då sjätteklassarna skulle baka just kanelbullar var det en somalisk elev vars svenska ännu inte var så bra, som inte begrep receptet.

– Då satte jag datorn framför honom, med vårt bildspel. Hans bullar blev de finaste av allihop, säger Ann Nilsson. Där klack det till i oss.

Foto: Therése Ny

På Höglundaskolan går många elever med annat modersmål än svenska, som skulle kunna ha stor hjälp av bildstöd på lektionerna, tänkte de. Och, förresten, vem har inte det?

Men tidigare hade de sällan använt sig av den sortens undervisningsmaterial i hem- och konsumentkunskap, eftersom de inte tyckt att det finns så mycket sådant att tillgå.

– Inte ur pedagogisk synvinkel, i alla fall. Det måste ju vara väldigt enkelt om det ska funka i sexan, säger Ingrid Löfvenmark.

Hon nämner en film om näringslära som de lånade på medioteket, och visade för en sexa härom året.

– Den var tråkig och lite töntig.

Efter att ha gjort ytterligare några egna bildspel kom de två lärarna på nästa idé; att låta åttondeklassarna göra instruktionsfilmer och bildspel.

Foto: Therése Ny

– Vi ser det som en fördjupning. För de måste ju själva bli experter på ämnet om de ska kunna göra instruktionsfilmer för de yngre eleverna. Dessutom står det ju i läroplanen att eleverna ska få använda olika uttrycksformer, säger Ann Nilsson.

Eller om det är Ingrid Löfvenmark som säger det. De två lärarna har arbetat tillsammans i femton år och faller i varandras tal.

– Vi är så samkörda att vi pratar i stereo, säger de glatt, och berättar att de håller lektionsgenomgångarna tillsammans innan de delar på grupperna och går in i var sin sal.

– Det är en styrka, för om den ena glömmer något eller säger fel kan den andra fylla i eller rätta till, säger Ann Nilsson.

Foto: Therése Ny

– Och när den ena pratar kan den andra observera eleverna, säger Ingrid Löfvenmark.

Deras täta samarbete gynnar också deras egen kreativitet, anser de.

– Det känns enklare att prova nya grepp, samtidigt som Ann kan stoppa mig ibland, säger Ingrid Löfvenmark, som medger att hon ibland har lite väl vilda idéer.

Men ofta vågar de sig ut på djupt vatten för att testa nya metoder.

– Det kan ju inte bli värre än misslyckat, säger Ann Nilsson. Men om det blir det är det skönt att vara två.

Huvudsaken är, att de hela tiden utvecklas i arbetet. På senare år har de till exempel börjat blogga och instagramma under namnet ihksalenpahoglunda.

På bloggen lägger de ut recept och bilder och lektionsinfo, så att elever som varit frånvarande kan ta igen vad de missat, medan Instagramkontot förstås innehåller lektionsbilder. Men de två lärarna har inte någon annan it-utbildning i bagaget än en pim steg 3, alltså praktisk it- och mediekunskap.

– Sedan har vi provat oss fram själva och tagit hjälp av yngre konsulter, det vill säga våra egna barn och elever.

De planerar nu att utvidga bloggen så att den blir mer kommunikativ, till exempel genom att eleverna ska kunna skicka in svar på uppgifter,

– Det där är vi lite kaxiga över, säger Ingrid Löfvenmark med ett stort leende.

– Jomen, man måste ju prova nytt, fyller Ann Nilsson i.

När de hade kläckt idén med att åttorna skulle göra filmer kastade de sig bara ut i det, utan lång betänketid och, förstås, utan att veta om det skulle bli flipp eller flopp.

– Det blir ju mer spännande att gå till jobbet när man inte vet hur det ska gå. När vi skulle börja med det i går vaknade jag tidigt, säger Ingrid Löfvenmark.

Men i dag känner både hon och Ann Nilsson sig varmare i kläderna och lägger sig i mindre än under gårdagen.

Men lite styr de också under den här lektionen. I det kök som är Ann Nilssons domäner ska en grupp med fem elever göra ett bildspel om dukning. Några av dem har gått i gång på servetter och står och gör eleganta vikningar med hjälp av instruktionsfilmer från nätet. Eftersom det är svårt att få till det med tunna pappersservetter hämtar Ann Nilsson riktiga linneservetter åt dem. Så tittar hon på bordet där de andra lite håglöst ställer fram tallrikar och bestick.

Foto: Therése Ny

– Om ni ska äta soppa, var ska skeden vara?

– I soppan, säger Enis Ramadanovic med ett litet flin, men nickar när hon undrar om han kommer ihåg att den ska ligga till höger om tallriken.

Men ska de ha ett eller två glas? Eric Heller och Farhan Daymare bestämmer sig för två likadana, men Ann Nilsson flyttar diskret undan det ena.

Eftersom gruppen inte gjort någon egentlig plan påpekar hon också att de måste fundera på vad bildspelet egentligen ska innehålla.

Ann Nilsson tycker att filmidén slagit väl ut.

– Jag tror vi är på rätt spår. Det är bra att de får jobba på i lugn och ro en lång stund, som omväxling.

Ingrid Löfvenmark håller med.

– I går morse funderade jag lite på vad vi gett oss in på, men nu känns det bra. De flesta tog det på sådant allvar och de har inte behövt särskilt mycket vägledning.

Ett projekt som detta hade förstås lämpat sig för samarbete över ämnesgränserna, konstaterar de två lärarna. Men då hade det behövts mer framförhållning.

– Om vi gör det fler gånger skulle vi gärna göra det, säger Ann Nilsson.

Nu har hygiengruppen tagit bilder till sex före-­moment och fem efterditon och går till datorsalen för att redigera och skriva bildtexter, medan eleverna som filmat dukningar har skrivit ett manus med talade instruktioner, som ska spelas in och läggas på i efterhand.

Nästa vecka ska de redovisa för varandra och göra kamratbedömning. Därefter får de möjlighet att förbättra sina filmer och bildspel innan de ska visas för sexorna.

– Det blir spännande, säger Ann Nilsson.

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter