Sadlar om till lärare

Från Lärarnas tidning 2016-02-04 15:08

Foto: Anders G Warne

Malin Måhlberg lämnade ett välbetalt jobb i näringslivet för att istället bli lärare.

Ute är det 15 minus men chokladen på kaféet är varm. Det är Malin Måhlbergs undervisningsfria fredag och vi träffas innan hon ska hem och lägga sista handen vid en uppsats på temat »Hur jag som lärare kan gynna elevernas lärande«. Före midnatt ska den laddas upp på högskolans portal.

— 5 000 ord om empati, relationsskapande och elevinflytande, med analys och referenser till litteraturen, berättar hon, utan att se särskilt stressad ut.

Malin Måhlberg är civilingenjör, utbildad på KTH och i Berlin. Arbetslivserfarenheten är bred och spänner från konstruktion och marknadsföring på ett ventilationsföretag i Stockholm till projektledning på en fransk bank i New York.

— Det var i New York jag mer och mer började känna att jag vill jobba med något som verkligen hjälper andra människor, säger hon.

Hon hittade stiftelsen Teach for Swedens tvååriga ledarskapsprogram av en slump när hon surfade runt efter jobb. Hon sökte och antogs efter en rad tester och intervjuer.

Sedan augusti jobbar hon som matte/NO-lärare i två sjuor och en nia på Sjöängsskolan i Älvsjö. I den ena sjuan är hon mentor.

— Det är jättehäftigt och jag känner att jag har hamnat helt rätt. Det som jag gillade i mina tidigare yrken — att motivera och lyfta kolleger — får jag nu göra med eleverna hela tiden. Det är underbart, säger Malin Måhlberg.

Teach for Sweden samarbetar med näringslivet, Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad. Kandidaterna är akademiker inom matte, naturvetenskap och moderna språk som får lön för att arbeta som lärare i utsatta områden samtidigt som de läser in en kompletterande pedagogisk utbildning.

Tre gånger per termin samlas Malin Måhlberg och de andra för föreläsningar och seminarier. Hon har en mentor på skolan och en coach genom Teach for Sweden. Nästa läsår får hon en mentor från näringslivet.

— Det är guld med allt stöd, att få jobba med heltidslön direkt och att studierna hela tiden relateras till verkligheten. Jag har bland annat följt en kollegas klass under en dags lektioner och skrivit en uppsats om de små och stora saker som lärarna gjorde bra.

Hennes tidigare projektledarjobb gav färdigheter i att kommunicera med många sorters människor. Men heterogena skolklasser är en utmaning som går utanpå det mesta. Hon tror själv att det hjälper att hon är lösningsinriktad.

— Jag väljer att fokusera på det eleverna gör bra. Det funkar eftersom nästan alla människor gillar känslan av att lyckas och vill göra mer för att få känna så igen.

Hon tänker inte återvända till de högre lönerna i näringslivet.

— Mitt senaste jobb var väldigt välbetalt men gav mig ingenting tillbaka HÄR.

Hon lägger handen på hjärtat.

Teach for Sweden fick en del kritik inför starten, bland annat för att ha en instrumentell syn på utbildning och för att devalvera den ordinarie lärarutbildningen. Det känner inte Malin Måhlberg igen.

— Det är jättemycket fokus på barnets bästa och på att alla ska ha samma möjlig­heter oavsett socioekonomisk bakgrund. Och nu behövs ju alla lärare vi kan få, så om man kan få tillbaka några från andra yrken är det väl toppen?

Personligt

Malin Måhlberg

Ålder 30.
Gör Kandidat i stiftelsen Teach for Swedens ledarskapsprogram
Familj Pojkvän.
Bor Bostadsrätt i Stockholm.
Fritid Tränar och sjunger
Favoritledare Mamma och Barack Obama.
 

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter