I diktens värld stärks språket

Från Lärarnas tidning 2015-02-03 13:31

Foto: Olof Näslund

Mikhael Mikalides startade Författar­skolan inom ramen för elevens val.

Foto: Olof NäslundSka vi skriva haiku i dag?

Det är första gången Författarskolan samlas efter jullovet och flera av de runt tjugo eleverna är sugna på att komma i gång.

— Har ni skrivit något på lovet? undrar Mikhael Mikalides.

— Jag skrev en jättelång dikt men jag glömde ta med den, säger Marcus Barsa i 5B.

Författarskolan drog i gång i höstas sedan Wasaskolan i Södertälje bestämt att förnya elevens val. Konkurrerande ämnen är bland annat schack, dans, teater, yoga och naturvetenskap.

Mikhael Mikalides mjuk­startar vårterminens första lektion med att gå igenom delar av höstens arbete. Till exempel — vad är en dikt?

— Den kan beskriva en känsla på ett litet sätt, säger Elisa Mezher och formar ­händerna till en liten boll.

Foto: Olof Näslund

Mångtydig, medskapare, metaforer. Budskap, subjektiva ögonblick, koncentrerad upplevelse.

Eleverna är redan bekanta med relevanta begrepp. Men förutom att lära sig att uttrycka sig i skrift på olika vis är tanken att elevernas texter och tips på skrivövningar ska samlas i en bok, en praktisk handbok i lyrik, som ska ges ut senare i vår. Genom bok­projektet får eleverna sam­arbeta med författare, lektörer och tryckeri. Idén kom från Mikhael Mikalides som förutom lärare i svenska också är dramapedagog.

— Det här projektet är något jag tänkt på länge. Genom att ge ut en bok med elevernas arbeten och deras konkreta tips hoppas jag att de kan bli förebilder och inspirera andra att komma i gång att skriva. Det blir också något riktigt av elevernas arbete, säger han.

Mikhael Mikalides vet vad han talar om. I Rinkeby där han växte upp pågick ofta olika projekt som barnen medverkade i tillsammans med författare och musiker.

— Jag minns till exempel musikern Eric Bibb som lärde oss att både skriva låtar och sjunga i kör. I dag förstår jag att dessa människor har på­verkat mig mycket, de ­öppnade nya världar för oss, allt var möjligt, berättar Mikhael Mikalides.

Foto: Olof Näslund

Efter snabbrepetitionen får eleverna i Författarskolan en kort stund på sig att tänka på dagens tema som är glädje och lycka. Mikhael Mikalides sammanfattar elevernas känslor i några korta meningar på ­tavlan, sedan är det dags för det kreativa arbetet.

— Jag vill att ni skriver en anafor, en cirkelkomposition och en trerading. Välj en eller ett par meningar, gör om dem, flytta eller ta bort ord, lägg till nya. Sedan får ni läsa upp det ni skrivit om ni vill.

Att skriva dikter i olika former är ett bra sätt att träna sig i att både läsa och skriva. Särskilt bra för elever som inte har svenska som modersmål. Det behövs inte många ord för att uttrycka sig, menar Mikhael Mikalides.

— Språk handlar om demokrati. Har man ett fattigt språk är det svårt att ta sig fram i livet — världen blir begränsad.

Varför valde du Författarskolan?

Andrew Matti, 4A

— Jag ville prova att skriva dikter, jag hade aldrig gjort det tidigare. Det är roligt att skriva. Man kan skriva om vad man vill, om kärlek och om känslor. Jag skriver mest fantasy, om drakar och så. Men också om fotboll. Jag brinner för fotboll!

Serge Toon, 5A

Foto: Olof Näslund— Här får vi lära oss mer om att skriva än i skolan och på ett annat sätt. Jag tycker om att skriva och läsa. Jag läser både böcker och tidningar.

— Ibland tänker jag på hur en författare har kommit på att skriva just så. Jag vet inte om jag vill bli författare, jag går bara i femman så det är lite för tidigt att säga.

Elisia Roham, 6B

— Egentligen valde jag schack först men det var fullt och då blev det Författarskolan i stället. Nu tycker jag det är jätteroligt!

— Vi lär oss skriva dikter och att man kan skriva om vad man vill. Man kan också skriva när som helst, till exempel om man känner sig ledsen, då kan man skriva av sig.

Ksenia Morosova, 5A

— Jag tycker om att skriva och när jag hörde att vi skulle skriva dikter ville jag lära mig. Jag trodde att man måste rimma och att det skulle vara en massa regler. Men nu vet jag att det inte är så, det är mycket lättare än jag tänkte mig.

— Jag gillar att skriva både dikter och berättelser. Jag tycker om spöken också så mest skriver jag spökhistorier, men även om kärlek, sorg och känslor.

Elevens val

  • Undervisningen ska fördjupa och bredda elevens kunskaper i ett eller flera ämnen.
  • När en elev slutat grund­skolan ska hen, enligt timplanen, ha fått 382 timmar elevens val.
  • Hur timmarna fördelas är upp till huvudmannen.

Källa: Skolverket

Tre lyrikbegrepp som används

  • Anafor. Ett eller flera ord upprepas i början av flera meningar. Används dels för att smycka språket, dels för att ge tyngd och kraft åt dikten.
  • Cirkelkomposition. Första ordet, meningen eller versraden upprepas även i slutet av dikten.
  • Trerading. En dikt på tre rader, den japanska vers­formen haiku är ofta tre rader.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter