"Läsandet en färskvara"

Från Lärarnas tidning 2013-09-05 13:47

Bild: Staffan Claesson

Åsa Lundholm vill att rektorerna ger lärarna läsvårdsbidrag

Jag är inte ett dugg förvånad. Många lärare är periodare, de läser bara på loven.

Det säger litteraturpedagogen Åsa Lundholm apropå Lärarnas tidnings tidigare avslöjande att yngre lärare ­sällan läser böcker. Till exempel visade det sig att var ­åttonde lärare under 40 år inte hade läst ett enda skönlitterärt alster under ett helt år.

Nu ligger den nyheten till grund för ett seminarium som äger rum på Bokmässan i Göteborg om ett par veckor — »När lärare inte läser« — och Åsa Lundholm är en av de medverkande.

— Lärarna är ju utsatta för samma medie­konkurrens som alla andra. När man dessutom har långa arbetsdagar, och kanske även har egna små barn, så är det svårt att ha ­läsning som vardaglig syssla, förklarar hon.

Vi sitter på ett kafé intill tågstationen i Uppsala varifrån Åsa Lundholm brukar pendla till sina två arbetsrum på dels Valstaskolans bibliotek i Märsta, dels bokförlaget Natur & Kultur i centrala Stockholm.

Som litteraturpedagog arbetar hon med att försöka väcka barns läsintresse, ofta i samarbete med skolans lärare, och till sin hjälp använder hon såväl traditionella böcker som digitala medier (bokblogg, mp3-noveller, bokdans på Youtube). Verktygen och metoderna är många och att hon har varit finalist till lärarpriset Guldäpplet skvallrar kanske något om hennes resultat och engagemang.

Åsa Lundholm, själv uppvuxen i ett lärarhem, är övertygad om att det finns ett samband ­mellan lärarnas egna läsvanor och elevernas.

— Oerhört starkt. En lärare som inte ­aktivt läser skönlitteratur har väldigt svårt att under­visa i skönlitterärt läsande. Läsandet är en färskvara, något som hela tiden måste stimuleras och underhållas och övas upp — på samma sätt som man måste öva upp och underhålla sin fysiska kondition.

Att hon vurmar för böcker och läsning är en underdrift. Men när vi pratar om rivaliteten från tv, läsplattor och andra mediala tidstjuvar så vill hon samtidigt betona att hon inte betraktar bokläsning som något finare eller moraliskt högre.

— Det är bara att gilla läget, så ser samhället ut. Och för mig får tonåringar gärna tycka att det är pest att läsa. Men de måste lära sig det eftersom det är så oerhört viktigt för deras språkliga utveckling och för deras skolarbete i övrigt.

Hur ska man få lärare att läsa mer?

— Det är en ledningsfråga. På samma sätt som kommuner och andra arbetsgivare ger sina anställda friskvårdsbidrag, så borde det ­finnas ett slags läsvårdsbidrag som rektorerna ansvarar för.

Borde den förmånen regleras i avtal?

— Jag vet inte hur formerna för ett läsvårdsbidrag skulle se ut, det viktiga är att lärarna får avsätta tid för läsning och diskussion i till exempel en bokcirkel. På arbetstid.

Har du föreslagit ett sådant bidrag för din egen arbetsgivare?

— Nej, men jag tror att jag ska ta upp det nu.

Personligt
Åsa Lundholm

Gör Litteratur­pedagog och förlags­redaktör.

Bor Lägenhet i Uppsala.

Ålder 41.

Familj Två döttrar, 9 och 16 år.

Läser En halv bok per vecka ungefär — på fritiden.

Boktips till lärare »Det är så du förlorar henne / Sjunk« av Junot Díaz. Årets bästa bok, tycker Åsa.

 

Läs vidare

Om lärares läsvanor.
lararnastidning.se »yngre lärare läser sällan«.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter