Forskare: Fritids får inte bli för mycket skola

Från Lärarnas tidning 2012-08-21 15:04

Det höjs då och då röster för att använda fritidshemmen mer systematiskt till att förbättra lärandet i skolämnen. Det är en utveckling som forskarna Carin Falkner och Ann Ludvigsson vid Högskolan i Jönköping varnar för i en rapport.

De båda forskarna har skrivit rapporten "God kvalitet i fritidshem" på uppdrag av Kommission för ett socialt hållbart Malmö, vars uppgift är att ta fram vetenskapligt underlag för politiska beslut.

— En sådan utveckling har skett på fritidshemmen i Norge där tiden i högre grad används till skolämnesrelaterade uppgifter. Det kan till exempel handla om handledd läxläsning och andra liknande vuxenstyrda aktiviteter, säger Carin Falkner.

Forskarna menar att risken med för mycket skolämnesrelaterad verksamhet är att det minskar utrymmet för elevernas informella lärande i sociala situationer.

— Visserligen ska fritidhemmen bidra till att eleverna uppnår läroplanens kunskapsmål, men de ska också se tillföra eleverna delvis andra erfarenheter och kunskaper och detta bör göras på fritidspedagogiskt vis.

De skriver också att för en meningsfull och utvecklande fritidshemsverksamhet krävs:

  • Lärarutbildad personal. Kompetensutveckla dem som inte har fritidspedagogutbildning.
  • Rimlig arbetstid i skolsamverkan. Idag lägger många fritidspedagoger så mycket kraft på skolsamverkan att de inte orkar bedriva pedagogisk verksamhet under fritidshemstid.
  • Färre elever i gruppen. Idag är det i genomsnitt 39,8 barn i olika åldersgrupper på knappt två heltidsanställda.
  • Ändamålsenliga lokaler.
     

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter

Grafik: Datawrapper

9 procent av kandidaterna till landets kommunfullmäktige är lärare. Det gör dem till den största yrkesgruppen i politiken. Störst andel lärare har MP och V.

kommentarsikon

Bild: Boberger/CC BY-SA 3.0Regeringens utredare Martin Ingvar föreslår att betyg ska ges från och med årskurs fyra, i stället för som nu årskurs sex. Utredningen överlämnades i dag till utbildningsminister Jan Björklund (FP).

kommentarsikon

Vill du att betyg i årskurs 4 införs?

Har ingen åsikt
67% (2 röster)
Nej
33% (1 röst)
Ja
0% (0 röster)
Totalt antal röster: 3