Könsbrytande val ger ofta sämre resultat

Från Lärarnas tidning 2012-06-07 07:00

Elever som väljer könsmässigt otraditionellt till gymnasiet byter program oftare, får mer sällan slutbetyg, har sämre studieresultat och blir oftare arbetslösa än andra elever. Det visar statistik från Skolverket.

— Till exempel har flickor bättre betyg än pojkar på alla olika utbildningar förutom just på pojkprogram som fordon, energi och bygg. Och pojkarna har sämre på omvårdnad och barn- och fritid, säger Sven Sundin, utbildningsråd på Skolverket.

Han avråder därför från att uppmuntra elever att välja otraditionellt.

— Självklart ska man läsa efter intresse, talang och vad man önskar — det ger alltid det bästa studieresultatet.

Han understryker att en flicka som gillar motorer och har det intresset naturligtvis ska läsa fordonsprogrammet.

— Men en tjej som inte riktigt vet vad hon vill skulle jag absolut inte övertala att välja otraditionellt, för det finns bara negativa saker med det: Om de mot förmodan får ett jobb så är det vanligare att de jobbar med något annat än vad utbildningen avsåg. 

Var tionde byter program

  • Totalt sett byter 12 procent av pojkarna och 10 procent av flickorna program mellan år 1 och 3.
  • Både pojkar och flickor på program där det andra könet är i majoritet byter utbildning i större utsträckning än andra.
  • Omkring 30 procent av flickorna som börjar på programmen energi och el byter utbildning inom två år.
  • Högst andel bytare bland pojkarna har IB-programmet med 17 procent.
  • Lägst andel bytare har byggprogrammet bland pojkar (4 procent) och samhällsprogrammet bland flickor (7 procent).

Källa: Skolverket

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter