– Lärosätena har jämfört tidigare utbildningar med dagens och trots fortbildningen inom Lärarlyftet kan de inte intyga att alla får motsvarande kunskaper i slutändan, säger Mikaela Zelmerlöv, projektledare för Lärarlyftet på Skolverket.

Enligt Skolverket går det inte att bedöma fritidspedagogerna som en grupp med likvärdiga kunskaper eftersom de tidigare utbildningarna är för spretiga. Det är framför allt fritidspedagoger med en examen före 1993 som troligen kommer att behöva komplettera med ytterligare högskolepoäng.

– Vissa saknar till exempel ett självständigt arbete, säger Mikaela Zelmerlöv.

Jan Gladh, ombudsman på Lärarförbundet, hänvisar till budgetpropositionen där det står att fritidspedagogerna ska omfattas av Lärarlyftet 2. Han tycker att det är ett märkligt sätt att se på gamla utbildningar.

– Vad som ingick eller inte ingick i fritidspedagogernas utbildning förr borde inte spela någon roll, det som räknas är att de har en examen som gällde då. Som man nu resonerar straffas fritidspedagogerna retroaktivt, säger han.

Frågan utreds just nu på utbildningsdepartementet. Men Mikaela Zelmerlöv hoppas fortfarande att lärosätena ska kunna komma igång med fortbildningskurserna till hösten.

– Det är både vår och regeringens ambition, säger hon.

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Flum på departementet

Förskollärarnas situation är precis likadan som fritidspedagogerna, men de förskollärare med gammal utbildning anses besitta arbetslivserfarenhet som kompenserar. Varför skulle det vara annorlunda för fritidspedagoger?

Annons

Fler nyheter