Vad är framtidens lärande?

Från Högskolan 2010-05-21 16:27

  • Framtidens lärande höll till på Factory i Nacka Strand. Foto: Lotta Holmström
    Framtidens lärande höll till på Factory i Nacka Strand. Foto: Lotta Holmström
  • Erica Lövgren berättade om hur hennes elever skriver sig till läsning. Foto: Lotta Holmström
    Erica Lövgren berättade om hur hennes elever skriver sig till läsning. Foto: Lotta Holmström
  • Besökare testar skrivtavla. Foto: Lotta Holmström
    Besökare testar skrivtavla. Foto: Lotta Holmström
  • Francesc Pedró berättade om forskning kring New Millennium Learners. Foto: Lotta Holmström
    Francesc Pedró berättade om forskning kring New Millennium Learners. Foto: Lotta Holmström
  • Vallatorpsskolan i Täby visade upp sitt ämnesöverskridande projekt med legorobotar. Foto: Lotta Holmström
    Vallatorpsskolan i Täby visade upp sitt ämnesöverskridande projekt med legorobotar. Foto: Lotta Holmström
  • Mässan inbjöd till många nya möten lärare emellan. Foto: Lotta Holmström
    Mässan inbjöd till många nya möten lärare emellan. Foto: Lotta Holmström
  • Skolverkets Mikael Iselow berättade om PIM. Foto: Lotta Holmström
    Skolverkets Mikael Iselow berättade om PIM. Foto: Lotta Holmström
  • Gymnasieeleverna Milén Fernandez, Cornelia Leander och Emil Claesson talade om morgondagens skola. Foto: Lotta Holmström
    Gymnasieeleverna Milén Fernandez, Cornelia Leander och Emil Claesson talade om morgondagens skola. Foto: Lotta Holmström
  • Talarna på scen fick direkt respons och frågor från publiken. Foto: Lotta Holmström
    Talarna på scen fick direkt respons och frågor från publiken. Foto: Lotta Holmström
  • Många montrar visade upp moderna läromedel. Foto: Lotta Holmström
    Många montrar visade upp moderna läromedel. Foto: Lotta Holmström

I två dagar har 800 skolintresserade lärare, ikt-pedagoger, rektorer, samordare och politiker lyssnat på föreläsningar, deltagit i diskussioner och nätverkat på konferensen Framtidens lärande i Nacka.
Lärarnas Nyheter ställde frågan till fem av dem: vad innebär framtidens lärande?

Anki Gustafsson, grundskollärare och IKT-inspiratör, Helenelundsskolan i Sollentuna
– Allt är möjligt. Tekniken ger tillgång till hela världen. Du kan kliva in i en japans liv, en amerikans eller en kille i Norrland. Det är bara vi själva och vår rädsla som sötter begrönsningarna. Vi ska vara öppna, nyfikna och våga prova. Då blir vi mer inspiratörer än lärare.

Monica Strandberg, 1–7-lärare, Slottsbrons skola i Grums
– Vi måste anpassa eleverna till den framtid som kommer, och fokusera på det de kommer att behöva efter skolan. Man kan inte välja bort IKT i undervisningen. Så mycket handlar om kunskapsproduktion, då behöver vi ha med tekniken för utvecklingen går så fort framåt.

Joachim Thornström, IT-samordnare i Ystad kommun
– Det är förstås mycket fokus på IKT här på konferensen, men vi måste prata om en ny skola och ett nytt lärande och omdefiniera hela skolan – är det en byggnad eller något annat?
– Skolan behöver vara på riktigt, och då behöver vi bjuda in oss själva till näringsliv och föräldrar. De kan ge respons när vi jobbar med webbpublicering. Det är stor skillnad på respons och gammaldags rättande, som tar mycket tid, men röda streck på ett papper ger inte eleverna någonting. Viss färdighetsträning behövs nog, men eleverna kan ge mer respons till varandra.

Björn Kindenberg, mediepedagog, Vinstagårdsskolan i Vällingby
– Jag skulle vilja se att alla lärare har en blogg för varje arbetsområde de har. Då ger sig resten, för med bloggandet följer att man lär av varandra då man tittar på varandras bloggar. ”Lennart jobbar ju också om franska revolutionen, hur har han jobbat?”
– Sedan krävs en diskussion kring lärandet som utgår från lärarnas behov med stöd av didaktik och forskning. För varje dator som köps in måste man också investera tid till sådana diskussioner.

Ingela Dahlgren, IT-projektledare förskola-skola, SDF Centrum, Göteborg
– Framtidens lärande ska vara ett redskap som hjälper eleverna att klara av att leva i framtiden. Inte en massa fakta, utan att våga försöka, sådant som jag i min ålder inte är så bra på. Till det behövs inte bara de redan frälsta, utan tydliga krav och direktiv från högre bestämmande ort. Ny teknik måste få kosta, precis som tidigare utvecklingssprång som vägar eller bilar.
– Det behövs både resurser och kompetensen att lägga resurser på bra saker. Mycket läggs fortfarande på traditionella läromedel och gammaldags kompetensutveckling.

Svara du med!

Vad innebär framtidens lärande för dig? Skriv gärna en kommentar här nedanför och berätta!

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter