Sockerexplosion i Partille

Från Fritidspedagogik 2016-01-16 16:33
Foto: Nicke Johansson

Barnens sockermålningar lyser upp även den tristaste novembertisdag. Förutom att det är kul blir alla målningar fina. För på fritids finns ingen bedömning.

Foto: Nicke Johansson

– Ni ska täcka pappret med sockerblandningen först, säger pedagogen Annelie Franck, som håller i eftermiddagen.

Snabba penslar, prat och skratt, vattenfärg som stänks. Det är högljutt och roligt här på Furulundsskolan i Partille, en mil öster om Göteborg. Barnen har roligt och testar hur mycket färg som behövs för att det ska bli fina mönster och hur mycket vatten man kan ha på den runda färgkakan innan det svämmar över. De flesta blir klara med sin målning före mellanmålet, andra vill komma tillbaka för att göra färdigt. Det blir alla möjliga mönster, Annelie uppmanar barnen att ha mycket vatten och lite färg, så att den rinner ut. Det går att både stänka och måla med pensel på sockerblandningen. När målningen torkar ser den glansig ut och blir lite tjockare än vanligt.

De elever som är här tycker alla att det är kul att måla, det märks.

– Här finns ju ingen bedömning. Det är den stora skillnaden mellan att använda bild på fritids och bildämnet i skolan, säger Annelie Franck.

Foto: Nicke Johansson

När skolan byggdes 1987 fanns en tanke om att den skulle ha en hälsoprofil, att se hela eleven. Därför har personalen genom alla år arbetat mycket med de fem sinnena. Skapande verksamhet, och kanske särskilt bild, har alltid stått i fokus.

Foto: Nicke Johansson

Annelie Franck och hennes kollegor på fritids tvingar ingen att vara med och det är förstås fritt att välja vad man ska göra, men bild har alltid varit populärt bland eleverna och en del är alltid med när det vankas bildskapande. Även om fritids är fritt, är bildaktiviteterna oftast styrda.

Annelie Franck menar att alla förmågor utvecklas i bild: barnen tränar kommunikation, att uttrycka sig och att ta nya kontakter och hjälpa varandra. De taktila förmågorna utvecklas, matematiken kommer in genom former och mönster.

– Alla kan. Det gäller bara att vi pedagoger kan förmedla det, säger Annelie Franck.

Hon får medhåll av kollegan Arja Vuorisalo:

Foto: Nicke Johansson

– Det är på ett sätt lätt att jobba med bild, eftersom alla då kan uttrycka sina känslor.

Arja Vuorisalo har nyligen haft ett fotoprojekt med sina ettor, då de använde systemkamera och fotograferade saker de såg på promenader i närområdet. Fotona hängde på en utställning i servicehuset, som ligger i samma byggnad som skolan, under en månad. Att visa upp det som barnen har skapat, bidrar till självkänsla hos barnen och väcker nyfikenhet hos dem som ser det, tycker Arja Vuorisalo. Hon tycker också att bild och foto gör att barnen blir mer kommunikativa – de frågar varandra om det de inte kan, de löser problem tillsammans och de pratar med andra än de vanliga kompisarna. Inför sitt fotoprojekt lät hon barnen först fotografera och skriva en saga om olika figurer. Bilderna bearbetade de sedan i Photoshop och gjorde ett bildspel.

– Jag tror att det går att få in alla skolämnen i bild och de andra estetiska ämnena; när du gör mönster i en teckning arbetar du med matte, exempelvis, säger hon.

Foto: Nicke Johansson

På en rundtur genom skolan ser man tydligt att hela skolan är involverad i någon form av bildskapande, inte bara lärarna på fritids. Väggarna är fyllda av målningar från tidigare projekt, foton, pärlplattor. Några elever har använt sig av så kallad ljusgraffiti; man använder en ficklampa eller en lysdiod. I ett mörkt rum (eller utomhus när det är mörkt) fotograferar man sedan av lysdioden med lång slutartid. Rör man lysdioden blir det en bild med olika mönster.

Foto: Nicke Johansson

Annat skolan har jobbat med är greenscreen – kort beskrivet har man en grön bakgrund och kan använda den för att filma specialeffekter. Man har också exempelvis gjort filmer på paddan, och hämtat gamla tapetkataloger från någon färgaffär och gjort vimplar av tapetmönstren för att ha på en lina när fritidset har firat något.

– Vi tycker att bild ska vara glädje, säger Arja Vuorisalo, och en sak som är rolig är att vi ofta når dem som inte är sugna på att göra någonting. Men vi tvingar inte någon att vara med, på fritids får de göra det de vill. Förutom att vi har utflyktsdag på fredagar.

Sockermålningarnas mönster lockar till olika tolkningar. Blommor, djur, träd.

Snart sitter de på svarta papper och hängs upp någonstans i skolan.

Sockermålning

En del vatten, två delar socker. Koka upp. Bland­ningen kan användas både kall och varm och hela pappret ska täckas. Måla sedan med vattenfärg på sockerblandningen.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter