Här skapas 3D-robotar

Från Fritidspedagogik 2016-01-09 01:23
Foto: Per Pettersson

Design av 3D-utskrifter och filminspelningar kom­pletterar färgpenslar, klistermärken och pärlplattor på ett fritids i framkant.

Knallröd smält plast ringlas ut efter ett förutbestämt mönster när skrivarhuvudet lugnt och metodiskt arbetar sig fram över den genomskinliga plattan av glas. Det är en liten robot som är på utskrift i den fyrkantiga maskinen utan väggar. Skådespelet, som i detta fall tar 30 minuter i anspråk, åtföljs av nyfikna blickar, applåder och ivriga utrop. Intresset är påtagligt men hur kan en 3D-skrivare som denna vara en del av bild- och skapandeverksamheten på fritids? Reduceras inte barnen till passiva betraktare när en apparat står för skapandet?

– Skulle vi bara skriva ut färdiga prototyper som vi tankat ner från internet är det väl tveksamt om det bidrar till barnens kreativitet. Men med hjälp av 3D-skrivaren kan barnen snabbt få se resultatet av deras egna idéer och få skapa med ett helt nytt material, säger fritidspedagogen Marie-Helen Menmark som arbetar på Antnässkolans fritidshem, ett par mil söder om Luleå.

Här på avdelningen Granen, där de yngsta fritidshemsbarnen huserar, är det som vanligt på onsdagseftermiddagar skapandeverkstad. Tanken med 3D-skrivaren som just i dag lyser med sin närvaro är att barnen ska få testa på att designa saker som egna smycken, spelpjäser och leksaker. Prylar som snabbt kan bli verklighet med hjälp av 3D-skrivaren. Barnen har redan fått testa att skriva sina namn direkt på lärplattan med hjälp av applikationen Doodle 3D. Namnet blev sedan tredimensionellt i och med själva utskriften. Nästa steg, som introduceras i dag, är att skapa 3D-modeller direkt i datorn med hjälp av Tinkercad, som är ett gratis onlineprogram. I programmet kan man skapa modeller genom att bygga ihop block, vars storlek och färg kan ändras, med hjälp av musen. Där finns också färdiga prototyper att utgå från som kan ändras efter eget tycke och smak.

– Barnen tycker att det är jättespännande att få följa hur det de först skapade på plattan eller datorn tar fysisk form. Vi upplever ett ökat engagemang bland barnen när de får vara med och skapa och utveckla saker som är nya för oss alla, fortsätter hon.

Foto: Per Pettersson

Skapandet behöver inte heller ta slut med själva utskriften. En del av barnen har gjort tavlor med rikligt utsmyckade bakgrunder som ringar in det tredimensionella namnet av plast. Tavlor att hänga över sängen, på dörren eller kanske över hyllan med de personliga tillhörigheterna på fritidshemmet.

– Genom att göra sådana konstverk av utskrifterna förenas också skapande med en mängd olika tekniker och material, säger fritidspedagogen Ulrika Sandberg som arbetar med de lite äldre barnen på avdelningen Tallkronan.

Även om det till en början verkar vara lite svårt för barnen att slita sig från 3D-skrivarens magiska sken så söker sig faktiskt de flesta av dem till andra alternativ när den första uppståndelsen lagt sig. Här finns också som alltid mycket att välja på.

– Vi bestämmer inte vad barnen ska göra utan försöker ha så mycket material som möjligt framme som de själva får välja bland. Men vi vill inspirera dem att testa olika saker och över tid prövar de flesta på allt så risken att någon bara håller på med exempelvis 3D-skrivaren eller lärplattan är egentligen väldigt liten, fortsätter Ulrika Sandberg.

På tal om lärplattor så verkar en grupp filmregissörer lagt beslag på några av dem där de tagit plats runt ett av arbetsborden. Precis som för många regissörer före honom står utforskandet av den egna identiteten i fokus för Noels filmprojekt.

– Vem är jag, utbrister han teatraliskt och förklarar sedan vem huvudrollen i filmen är.

– Det ska handla om mig – mitt onda jag, förtydligar han och demonstrerar hur han gör för att fånga sina värsta grimaser genom lärplattans kameralins. Från fotografiet klipper han sedan ut sitt förstelnade ansiktsuttryck och klistrar fast det på figuren som ska axla rollen som honom själv. Närmsta kollegan Melker låter sig inspireras och börjar också han fotografera sig själv för filmskapandets räkning.

– Tystnad tagning, säger han.

Det är visst ljudinspelning på gång också. Spontana utrop, illvrål och knarriga skratt fyller plötsligt ljudbilden och i bakgrunden hörs också sorlet från de andra skaparna på fritidshemmet.

– Att spela in ljud lärde de sig själva, det var ingen som visade dem hur man gör. Barn är generellt sett väldigt nyfikna och orädda när det gäller nya saker – de testar sig fram helt enkelt, säger Marie-Helen Menmark.

Det är programmeringsprogrammet Scratch junior som är främsta arbetsredskapet men för barnen är det oftare bildtillverkning än programmering det handlar om.

– Vi har använt Scratch när vi jobbat med olika teman, exempelvis Valborg. Då fanns varken grillkorvar eller brasor i programmets bildbibliotek vilket fick barnen att skapa egna av olika material och fotografera dem så att vi kunde använda deras skapelser i de digitala bilderna, säger Marie-Helen Menmark.

Men om man som Noel och Melker vill göra rörliga filmsekvenser av de digitala stillbilderna krävs också kunskap om grundläggande programmering.

– Barnen vill ibland att deras karaktärer ska röra sig på och mellan de olika stillbilderna. Då måste de programmera dem med enkla kommandon, säger Marie-Helen Menmark som lät barnen använda sina egna kroppar i arbetet med att få dem att förstå tänket bakom programmering.

– Vi använde pilar, leksaker och oss själva för att få in programmeringstänket i kroppen. De fick lära sig hur de ska göra för att få figurerna på skärmen att gå och svänga genom att använda sina egna kroppsrörelser. De flesta vet därför hur man kan ge stillbilderna liv, fortsätter hon.

Foto: Per Pettersson

Det finns en medveten tanke bakom att föra in nya verktyg och material på fritidshemmet. Bild och skapande kan sträcka sig långt bortom penslar, målarburkar och pärlplattor. Foto, design av tredimensionella modeller och animerad film är också skapande konstaterar de samstämt.

– Barnen lever redan i den digitala världen. De konsumerar och inspireras av filmer, spel, appar och bilder så gott som dagligen och vill gärna testa på att göra saker själva. Vi måste hänga med i den utvecklingen och uppmuntra deras nyfikenhet genom att ge dem tillgång till flera alternativ. Som pedagoger ska vi göra barnen bekväma med att prova på och det gäller ju också de nya verktygen, säger Ulrika Sandberg.

Foto: Per Pettersson

Skapandekultur på Antnässkolan

Foto: Per Pettersson

3D-skrivaren i reportaget kostar mellan 20 000 och 25000 kronor i inköp men kostnaden per utskrift, för storlekar som är aktuella i fritidsverksamheten, är några kronor. Materialet som används är PLA-plast (Polylaktid), en naturligt nedbrytningsbar plast tillverkad av majsstärkelse eller rörsocker. Antnässkolan delar 3D-skrivaren med en annan skola och i det rektorsområde som skolan tillhör finns det fem 3D-skrivare. Inom fritidsverksamheten finns det också tillgång till en lärplatta per två elever. Rektorn Agneta Hedenström är drivande i arbetet med att föra in nya verktyg i skolans verksamheter och samarbetar med Peter Parnes, professor vid Luleå tekniska universitet som forskar om IT i skolan. Förhoppningen med nya material och verktyg är att öka barnens intresse för kreativt lärande i skolan. De håller tillsammans i workshops för att vidareutbilda lärare och pedagoger. Ett bra sätt att komma igång med nya verktyg på fritids är att gå samman och dela utrustning med andra skolor för att minska kostnader och öka kunskapsutbytet.
 

Digitala verktyg för skapande

Doodle 3D
Rita slumpmässiga former med hjälp av fingrarna direkt på lärplattan. Skaka för att rensa skärmen.

Tinkercad är en applikation som finns gratis online för att skapa och skriva ut 3D-modeller. Programmet har färdiga steg för steg-guider som lär ut grunderna.

Scratch junior
Introduktion till programmering för de yngsta barnen. Kan användas för att skapa filmer, interaktiva spel och berättelser.

iMovie är ett videoredigeringsprogram där man kan klippa ihop filmklipp eller stillbilder, bifoga ljud och skapa egna filmer och trailers.

Puppet Pals
Skapa egen tecknad film eller teater med hjälp av färdiga digitala klippdockor. Med tillägget Director's pass kan man skapa egna bakgrunder och klippdockor genom att bifoga fotograferade vyer och prylar.

Antnässkolan

På Antnässkolan går ca 120 elever från förskoleklass till sexan. Drygt 80 av dem går på någon av de tre fritidsavdelningarna: Granen, Tallen och Tallkronan. Sammantaget arbetar det sex fritidspedagoger/lärare i fritidshem här.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter