Beröm rätt och lagom

Från Fritidspedagogik 2015-12-12 22:04

Konkret feedback som fokuserar på uppgiften, exempelvis ”nu valde du rätt”, ökar motivationen medan återkoppling som kopplar till karaktärsdrag, ”du är klok”, har motsatt effekt. Det beror på att karaktärsberöm tar fokus från uppgiften och får oss att fundera över den egna förmågan. Det visar studier som Alva Appelgren, neuroforskare vid Karolinska institutet, har gjort och som presenteras i avhandlingen Error, praise, action and trait: effects of feedback on cognitive performance and motivation. I studierna fick elever i mellanstadiet feedback i olika sitiuationer, i form av ljud och kommentarer. Vissa bara när de svarade rätt, vissa bara när de svarade fel och en grupp både vid rätt och fel svar.

Anna Appelgren överraskades av att de som fick feedback både vid rätt och fel blev negativt påverkade, vilket kan bero på att för mycket ljud kan vara störande. Något som kan vara värt att tänka på när man använder inlärningsspel men många ljudeffekter, konstaterar hon.

Avhandlingen hittar du på ki.se under Open Archive.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter