Våga vara mattesnille

Från Förskolan 2016-02-25 18:44
Aldrig att jag skulle få för mig att påstå att jag är duktig i matematik.

Problemlösning och argumentationsanalys skulle jag däremot våga säga att jag är relativt haj på. Och jag vet hur man läser musik­noter och kartor.

Argumentationsanalys höll vi på med på filosofilektionerna i gymnasiet, jag minns att jag tyckte att det var roligt. Och det filosofiska tänkandet hör samman med logik. Och logiken måste vi väl säga är en av grunderna för matematiken. Alltså är jag kanske ganska bra på matte? I alla fall delar av den. Möjligen är problemet framför allt brist på självförtroende?

Jag tror att många av er som läser det här delar den här erfarenheten. Matte är så svårt, tänker vi och så sätter vi etiketten på oss själva att vi inte kan. Bara för att vi inte har full koll på vad en integral är, eller skulle kunna redogöra för sinus och cosinus ens om vårt liv hängde på det. Det är ju klart att det vore kul att känna sig hemma i trigonometrins vinklar och vrår, men tills vi har lärt oss det kan vi börja i en annan ände.

Vi behöver få upp ögonen för att matematiken i själva verket finns överallt, runt omkring oss. Och i förskolan handlar det förstås om att utforska den tillsammans med barnen. I det här numrets tema får du tips på olika sätt att jobba, både ute och inne.

Just nu möter många av er nyanlända barn i verksamheten och det är inte alltid lätt att kommunicera med barn och föräldrar under den första tiden i förskolan. Inskolningsperioden kan bli svårarbetad när det gemensamma talade språket inte finns.

I Söderhamns förskolor har man sedan ett par år tillbaka en grupp speciella språkassistenter som har gått en utbildning bekostad av kommunen. Läs mer om modellen på sidorna 12–13. Har ni något liknande i din kommun? Skriv till forskolan@lararforbundet.se och berätta!

Tills slut har jag glädjen (plats för fniss) att berätta att vinjetten Vuxenvardag tar upp ämnet skratt och humor. Humor skapar möten och bygger gemenskap och solidaritet – men kan förstås också missbrukas och i stället bli till en härskarteknik. Men rätt använt är skrattet en gåva, vi blir till exempel mer koncentrerade och kreativa av att skratta. Med andra ord: hög tid att ta roligheter på jobbet på allvar.

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter