Att förklara det uppenbara

Från Förskolan 2016-02-25 17:30
Överallt finns matematiken. Den ligger som en (o)synlig slöja över livet självt, människan, naturen och tingen. Den finns omkring oss för att hjälpa oss att leva. Om man tänker efter så skulle det mest vardagliga inte fungera utan matematik. Vi skulle inte kunna handla mat, inte åka buss och inte arbeta. Och ändå skulle många fortfarande säga att matematik handlar om siffror. Ja, det är så mystiskt, så att man inte kan sluta undra över varför det blivit så här? Och hur ska vi ändra på det?

Matematik är egentligen vansinnigt enkelt för det handlar om problemlösning, så vi börjar där. Att ställa frågor och söka svar. Därför är det viktigt att barnen får möjlighet att först ställa en hypotes och alltså fråga sig något. Tyvärr börjar vi ibland från fel håll nämligen att barnen ska komma med svar och då gärna rätt svar. För mig är det uppochnervända världen. Jag tycker att barnen först ska lära sig att ställa frågor och gissa. Exempelvis: om man ska baka en limpa bröd och ställer sig frågan om man ska måtta mjölet med kryddmåttet eller decilitermåttet? Varför valde barnen decilitermåttet, jo för de har lärt sig att uppskatta mängd och varför valde de att använda kryddmåttet, jo för de har inte lärt sig att uppskatta mängd. Att gissa för att sedan prova och därefter dra slutsatser är sann vetenskap. Är det svårt för oss vuxna att backa några steg i lärprocessen eftersom vi redan kan svaren? Blir det uppenbara för oss ett hinder när barnen ska få utrymme att själva forska och lära? Svaret på den frågan kan vara smärtsamt för några av oss. Hör mig själv ibland säga: ”Ska du ösa så mycket vatten med den lilla skopan, prova den stora det går snabbare…” Ops… varning för förhindrande av riktig upptäckarlust. Aj.

Människan har en medfödd nyfikenhet. Det lilla barnet utforskar oavbrutet sin omvärld. Det ställer sig frågor och söker svar hela tiden, slänger ner saker för att kolla om gravitationskraften fungerar ännu en gång ”japp det fungerade den här gången också, spännande, jag gör det en gång till”. Alltså besitter vi urkraften till all ny kunskap genom att bara födas och existera. Faran är när vi börjar tappa fart och varför? Kanske när jag har sagt: ”Sluta fråga så många frågor nu, jag är lite trött”. Är vi vuxna för mossiga för att hänga med i barnens forskartempo? Håller vi på att bli fossil och de är nya blomknoppar?

Skillnaden mellan teori och fakta är att teorin inte är bevisad sann. Vi är beroende av fakta och vi är ibland besatta av fakta (själv är jag kompis med Statistiska Centralbyrån och älskar olika fakta, lite nördigt, jag vet). Men för att nå våra livsviktiga fakta så måste vi lära oss att forska. Där kan matematiken hjälpa oss. Om man tittar sig omkring så finns allt så nära inpå. Tal, mängd, funktion, uppskattning, volym, klassificering, läge, kvantiteter, geometri, konstruktion, rum, statistik, etcetera. Allt det och mycket mer möter vi en helt vanlig dag, men ser vi det och definierar vi det som matematik? Det borde vi bli bättre på.

Att introducera barn till matematik är roligt. Egentligen handlar det om att ta fram ”matteglasögonen” och börja titta. Sen kommer det kanske viktigaste och det är att servera mattespråket. Lätt, lättare, lättast. Ung, yngre, yngst. Högst upp, lägst ner, nära, utanför. Sen, strax, snart, nyss. Full, tom, resten. Matematikspråket ger inte bara förståelse utan också självförtroende. Och när de fått kunskap och självförtroende så kan man också diskutera sina hypoteser och tillsammans med andra finna nya tankebanor och svar. För det är det vi kommer att behöva i framtiden för att hitta lösningar på de problem vi kommer möta. Utan ny kunskap är vi chanslösa, för gör vi som vi alltid gjort så kommer vi få samma svar som vi alltid fått. Vi behöver alltså omformulera oss och ställa oss frågor utifrån andra sätt att tänka. Och vill man göra det roligt så kan man börja med matte man kan äta. Att baka en kladdkaka är rolig matte, inte bara för att det är gott utan också undervisning.

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter