Vi testar årets nya spel

Från Förskolan 2014-12-13 20:11

Pussel är en trend. Det pusslas spelplaner, spelbrickor och ibland ska man bli klar med ett pussel för att vinna spelet. Men även spel utan pusselmoment utforskas när tidningen Förskolan testar årets nya sällskapsspel.

Foto: Malin Walldorf

Det verkar vara inne att pussla ihop spelplanen. Vi hade flera sådana spel, berättar Johanna Åkerlind-Kermoury på Pumpans förskola i Solna. Det är kul, barnen gillar att lägga pussel.

Populärast är pussel-spelen i trä. Hållbarheten är en viktig del i bedömningen av spelen, eftersom spel av hög kvalitet fungerar bättre på en förskola. Många kartonger håller inte måttet och går sönder. Det är svårt att förstärka en kartong, däremot är det lätt att laminera tunna kort för att de ska hålla längre. Johanna berättar om svårigheterna med att hålla spelen kompletta och hela.

– Jag vill ju att barnen ska kunna välja och plocka fram spelen själva, säger hon.

Men vissa spel hamnar på ”vuxenhyllan”, framför allt spelen med attraktiva figurer. Men till slut tappar man kontrollen på dem också.

– Spel är förbrukningsmaterial, menar Therese Bejvel på Trollbäckens förskola i Glimåkra. Spel ska spelas och när de går sönder eller bitar försvinner får man köpa nya, när kassan tillåter. Det är inte alltid vuxna är med när barnen spelar och då händer det ju saker.

Ett tips är att ge barnen ansvar när man plockar ihop spelen, leta upp bitar och räkna dem så inget saknas. Förmedla att om man tar ansvar tillsammans, så slipper det bli tråkigt när något saknas.

– Spel är ett bra komplement i verksamheten, tycker Diana Ghidini på Domsagans förskola i Staffanstorp. Det fungerar bra och har man tur hittar man ett spel som handlar om det man arbetar med just för tillfället. Diana är inte så förtjust i spel som saknar tärning.

– Snurran kanske är ett försök till förnyelse, men på förskolan är tärningen bättre. Det är lättare att räkna och förstå siffror och antal på en tärning, menar Diana.

Sandra Olsson, också på Domsagans förskola, tycker om klassiska spel som går att spela på flera olika vis. Då kan man erbjuda variation även när man inte har så många spel. Sandra har spelat ABC Memo.

– Det var jättebra, vi jobbar mycket med språket och har satt upp hela alfabetet på väggen, samt en bild på en sak som börjar på den bokstaven. Bilder på barnen sitter under respektive bokstav och bild, berättar Sandra. I spelet kände de igen sin egen bokstav och fnissade mycket åt att de var en annan figur än på vår vägg.

Ett spel som förbryllade i årets test var Findus pryljakt. En jätterolig spelidé men brickorna fastnade i spelplanen. Brickor man skulle lyfta på ofta. Barnen blev frustrerade och bröt upp pusslet som utgjorde spelplan, för att komma åt och trycka upp brickorna underifrån. Synd på ett egentligen roligt spel.

20 Frågor Junior
(ALGA)
Från 5 år
2–6 spelare
Pris 299:-
Betyg 5

En stor spelplan med bilder och frågor. Barnen turas om att dra ett kort och ”vara” det djur kortet visar, övriga ställer frågor: ”Bor djuret i skogen?”, ”Bajsar den stort?”.

När någon listar ut vilket djur det är får man poäng. Spelaren med flest poäng på slutet vinner.

Jättefin spelplan i tjock kartong, allting på spelet är stadigt och hållbart – utom djurkorten som måste lamineras. Särskilt med tanke på att barnen sitter och håller korten en längre tid när kamraterna gissar. Utmanande och lärorikt. Ett jättebra förskolespel, barnen får tänka till, räkna och så massor med naturkunskap med alla djuren.

Godnattspelet
(Tactic)
Från 4 år
1–4 spelare
Pris 299:-
Betyg 3

Med hjälp av kartongen samt tillhörande spelplan bygger man en väg fram till farmor björns hus där djurvännerna ska sova. På vägen dit ska de samla in jordgubbar och farmors glasögon. Men först måste de samla ihop sina gosedjur hemma.

När de kommer fram till huset och ligger i sina sängar får de höra en godnattsaga. Alla vinner om djuren hinner till sina sängar innan månen går upp, men om månen hinner upp först så har ingen vunnit.

Ett spel där barnen lär sig att spela för att det är roligt, inte för att vinna. Speltiden är lång, vilket är en nackdel. Barnen tappar intresset. Det var också många delar vilket skapar oreda och konflikter. Reglerna är komplicerade och varje gång man ska spela måste man bygga upp en massa saker. Barnen kan absolut inte bygga ihop och spela själva.

Bä Bä Vita Lamm
(Tactic)
Från 3 år
2–4 spelare
Pris 169:-
Betyg 4

Barnen får varsin pusselbricka som saknar tre klädesplagg, dem ska de hitta inuti en ullig påse. De får bara känna, inte titta. Pusselbiten de hittar ska vara i rätt färg så den matchar den egna brickan. När man hittar sin halsduk, tröja, mössa och lamm vinner man spelet.

Barnen tycker om pälspåsen, det är spännande att leta också. Ett jätteroligt spel som tränar turtagning och begreppsbildning. De minsta sitter också och lägger pussel med spelet. Plus för att det finns varianter med lite större utmaning och barnen kan snabbt spela själva utan pedagog.

Magic Tower
(Bergsala Enigma)
Från 5 år
2–4 spelare
Pris 299:-
Betyg 2

I detta spel ska en trollkarl och Robin rädda prinsessan i ett torn. Trollkarlen gömmer en nyckel på spelplanen som man hittar med hjälp av en magnet i botten av spelpjäsen.

I tornet finns flera hål där nyckeln kanske passar – om den inte passar börjar en ny omgång tills prinsessan hoppar ut ur tornet och blir fri.

Otroligt komplicerade regler som en pedagog måste läsa på några gånger själv innan man introducerar spelet för barnen. Ur genusperspektiv är det inte så genomtänkt att två män ska rädda prinsessan.

Barnen tycker att det är roligt med magneterna, nyckeln och tornet med dess nyckelhål, men de blir förvirrade över att flera av dem ska turas om att vara figuren Robin. Det finns bara två spelpjäser i spelet. Spelet passar inte i förskolan på grund av för komplicerade regler, för lång speltid och ur genusperspektiv.

SifferDomino
(Rabén & Sjögren)
Från 5 år
2–4 spelare
Pris 89:-
Betyg 5

Brickor med siffror och bilder ska kopplas samman på rad, rätt antal mot rätt siffra. Den som först blir av med sina brickor vinner spelet.

Ett enkelt och pedagogiskt spel, det går bra att börja spela direkt tillsammans med barnen. Bra och tydliga bilder som lockar. Korten är tjocka och hållbara, vilket är positivt. Man tränar matematiska begrepp när barnen lär sig både både siffran och antalet när de spelar.

Story Cubes Actions
(Peliko Martinex)
Från 6 år
1 eller flera spelare
Pris 85:-
Betyg 5

Nio tärningar med sex bilder var. Tärningarna kastas och barnen ska berätta en historia av bilderna som kommer upp. Enligt reglerna ska sagan börja med ”Det var en gång…” men vi började med ”Tänk om…” också. Det går bra att spela ensam eller i större grupp. Barnen kan spela själva. Spelet finns i flera varianter, denna variant innehöll verb.

Ett jättebra spel som går att variera i det oändliga, barnen uppskattar att hitta på sagor och det är ett utmärkt tillfälle att dokumentera. Spelet är egentligen rekommenderat från 6 år, men går bra att spela med 2-åringar också, det beror helt på hur man använder tärningarna. Fråga de yngre barnen vad de ser och ställ följdfrågor så får man ett härligt samtal om bilderna. Smidig förpackning med magnetlås. Passar utmärkt att ta med ut i skogen eller på utflykten. Spelet är litet och försvinner någon tärning spelar det ingen roll, ända ned till sista tärningen finns ju sex bilder att använda fantasin till.

Rorys Story Cubes MAX
(Peliko Martinex)
Från 6 år
1 eller flera spelare
Pris 199:-
Betyg 4

9 jättestora tärningar med bilder. Barnen ska hitta på en berättelse som börjar med ”Det var en gång…” om bilderna som kommer överst.

Första gångerna vi spelar är sagorna ganska korta, men de blir längre när blir inspirerade av varandra och fantiserar fritt runt bilderna. Spelet utvecklar berättarteknik, fyller på ordförrådet och utvecklar språket. Tärningarna är stora och av mycket bra kvalitet, men de är lite för stora. Det är svårt att få plats med dem i handen, det är i och för sig roligt men inte så praktiskt. Den mindre varianten passar bättre i förskolan.

Findus Pryljakt
(Peliko Martinex)
Från 4 år
2–4 spelare
Pris 229:-
Betyg 1

Ett stort pussel byggs och fylls med bilder på Findus. På baksidan av Findus-brickorna finns olika föremål. Dessa föremål finns på någon av barnens bilder i hörnen av spelplanen. Barnen turas om att vända på brickorna, finns föremålet på deras bild behåller de brickan och lägger en blank bricka på spelplanen. Den som först hittar sina fem bildbrickor vinner spelet.

Ett jättemärkligt spel. Själva spelidén är toppen och lockar barnen. Men bilderna på Findus är inte så tjocka och bra som de hade kunnat vara, de rivs i kanterna och blir fula redan första gången vi spelar. De fastnar också i hålen på spelplanen så till slut bryter barnen sönder pusslet för att kunna trycka underifrån. Görs materialet om blir det betydligt högre betyg. Lägger man brickorna löst över hålen fungerar det, men barnen vill gärna trycka ner dem och vips är de fast igen. Tråkigt.

Mitt Första Alias
(Tactic)
Från 3 år
3–8 spelare
Pris 349:-
Betyg 3

En spelplan byggs ihop av två pusselbitar. Barnen flyttar sig mot målet genom att dra ett kort och beskriva vad som finns på kortet under tiden sanden i timglaset rinner ned. När någon gissar rätt får både spelaren med kortet och den som gissar rätt snurra på snurran och ta sig framåt längs spelplanen. Om två når målet samtidigt vinner båda.

Ett roligt spel men alldeles för svårt för 3-åringar som inte har språket. Det finns massor av kort så pedagogen kan sortera ut enklare bilder vid behov. Med de lite äldre barnen fungerar det bättre. Disney-figurerna på spelplanen lockar barnen som känner igen dem och pratar om dem.

Spelet får minus för dålig kvalitet på korten, de måste lamineras för att hålla.

Pippispelet
(Kärnan)
Från 5 år
2–4 spelare
Pris 279:-
Betyg 3

Barnen samlar pusselbitar för att kunna lägga varsitt Pippi-pussel. Man får pusselbitar längs spelplanen, man kan också få dem genom att göra grimaser, sjunga en sång eller härma ett djur. Herr Nilsson är med och busar, ibland tar han pusselbitar från barnen. Den som först har ett komplett pussel vinner.

Pippi lockar barnen men spelet tar lite för lång tid att spela. Barnen tröttnar, särskilt om de har otur och det tar lång tid att få en pusselbit. Det är heller inte så bra med spel där spelpjäserna är en kartongbild som sitter på en plastfot. Plastfötterna har en tendens att försvinna och det är inte roligt att spela med en liggande gubbe.

Små Kloka Barn Räddar Siffermonster
(Wonderful Games & Toys)
Från 5 år
2–3 spelare
Pris 269:-
Betyg 5

På spelplanen finns tre boplatser där siffermonstren bor, tre av siffrorna 1–9 bor på varje plats. Barnen väljer en spelbricka med plus eller minus och placerar ut siffermonster. Samlar man ihop rätt sifferkombination får man rädda sina siffermonster, den som först räddar sina tre monster vinner spelet.

Ett jättetrevligt, användbart och uppskattat spel som passar i förskolan. Även treåringarna kan spela spelet när en pedagog är med och utmanar lite med siffrornas utseende och gör dem nyfikna. Materialet är toppen, reglerna enkla och spelet går snabbt att spela. Barnen kan spela själva och på så sätt få känna sig självständiga. Språket får sitt när det inbjuder barnen att rimma när man läser om siffermonstren.

ABC Memo
(Tactic)
Från 3 år
2 eller flera spelare
Pris 89:-
Betyg 4

Klassiskt memory med 30 par, där barnen letar par genom att vända på kort. Den med flest par vinner. Det finns fler spelvarianter, vilket förlänger livslängden på spelet.

Ett lärorikt spel där man tränar bokstäver, språk, hitta likheter och skillnader, samspel, turtagning och har roligt medan man spelar. Kul med kombinationen bokstav och bild, så att det även lämpar sig för de yngre barnen. Det finns många spelbrickor, vilket gör att speltiden kan bli lång. En fördel är att spela med många barn, då går det snabbare att hitta alla brickorna. Barnen hjälper varandra att peka ut var motsatta bilden fanns. Alltså ett bra spel för barn att träna samarbete och minne med.

Vad Är Annorlunda i Muminhuset?
(Peliko Martinex)
Från 4 år
2–4 spelare
Pris 279:-
Betyg 2

Två Muminhus som barnen ska möblera enligt kort de fått. Husen ska vara identiska. En spelare är flyttare och ändrar saker i huset, övriga är letare och ska memorera hur det såg ut. Letarna får sedan komma överens om vad som är ändrat och får poäng för rätt svar. Flest poäng betyder vinst.

Spelet är för komplicerat, en pedagog måste gå igenom reglerna och spelet innan det introduceras för barnen. Det är alldeles för många saker att förhålla sig till och många delar att hålla reda på. Åldersgränsen 4 år känns för låg. Ändringsbrickorna ska, enligt reglerna, underlätta för barnen och vara ett stöd, men de förvirrar bara. Besvärligt också när barnen skulle komma överens om hur huset skulle möbleras och komma överens om vad som var ändrat. Ju fler barn som var med, desto knepigare blev det. Nej, detta spel passar inte i en förskola. Dock leker barnen med husen och figurerna.

Lotto Siffror & Frukter
(Tactic)
Från 3 år
3–8 spelare
Pris 119:-
Betyg 5

Alla har varsin spelbricka med nio bilder, som ska samlas ihop från bordet. Om bildbrickan med frukten har samma siffra som motsvarande antal frukter på den egna spelbrickan får spelaren behålla bildbrickan. Den spelare som först fyller sin bricka vinner.

Klassiskt spel som barn och pedagoger känner igen. Kul med memory, barnen är bra på att komma ihåg. Vi kör deltävlingar för att hålla koncentrationen uppe, barnen får bingo diagonalt, lodrätt och vågrätt också innan någons bricka är full. Lockande och hållbart material av stadiga kartongbitar med tydliga bilder i glada färger.

Spökungarnas Färgspel
(Kärnan)
Från 3 år
2–4 spelare
Pris 179:-
Betyg 5

Barnen lägger först ett pussel där spökena ska bo. Med hjälp av tärningen samlar man sedan in spöken i rätt färg från bordet till sitt spökhus. Tärningen kan visa svart, och nätter tycker spöken om, så då får man flytta in ett spöke. Visar tärningen vitt är det dagsljus som är läskigt för spöken och ett spöke rymmer från spökhuset. Den som först fyller sitt spökhus vinner.

Ett jättebra spel! Enkla regler, spännande när spelet vänder med det vita och svarta på tärningen. Spelet är helt i trä, vilket är toppen ur hållbarhetssynpunkt. Spelet lockar barnen som vill spela det ofta. Många står också vid sidan och tittar på. Barnen kan snabbt spela själva utan pedagog.

Kakjakten
(Rabén & Sjögren)
Från 6 år
2–4 spelare
Pris 97:-
Betyg 5

Alla spelare har en spelbricka (ugn) med nio tomma rutor som ska fyllas med ingredienser och hjälpmedel till bakning. Alla ingredienser och redskap läggs ut med bildsidan nedåt, barnen turas om att vända och komma ihåg var bilderna man behöver ligger. Den som först fyller sin ugnsbricka vinner spelet.

Fantastiskt spel som ger många möjligheter till reflekterande samtal. Kartongen är lockande och stadig i tjock kartong. Enkla, utförliga och konkreta regler skrivna på baksidan av kartongen. Barnen kan enkelt spela själva efter några gånger. Alla delar är mycket tilltalande och hållbara. Kort speltid. Det går att spela i lag om man vill vara flera. Det enda märkliga är åldersgränsen, 6 år, det fungerar utmärkt att spela med 3-åringar. Barnen vill spela om och om igen. Plus för recepten så man kan baka kakorna om man vill. Toppen på alla sätt och vis.

Lotto På Bondgården
(Kärnan)
Från 4 år
2–4 spelare
Pris 99:-
Betyg 4

Ett klassiskt lottospel där barnen letar upp bilder och fyller sin bricka.

Detta spel fungerar utmärkt i förskolan, bilderna lockar barnen och de vill gärna spela. Med mindre barn kan man spela med bildsidan uppåt, då får man begrepps-träning och ett bra samtal med barnen. Det går att spela genom att låta barnen ta bilder och ge ledtrådar till övriga deltagare, som får gissa vad bilden föreställer. Mycket abstrakt visuell träning för barnen, som får tänka och se på sin platta om man har just det kortet som beskrivs. Även bra träning i hur man ska beskriva ett kort genom att säga vad det är på kortet med hjälp av ledtrådar. Man kan spela i lag om man är många. Minus för dålig kartong som var svår för barnen att stänga, den sprack i hörnen redan första gången.

Mouse Trap
(Hasbro)
Från 4 år
2–3 spelare
Pris 429:-
Betyg 3

Detta spel består av ett stort bygge i hård plast. Barnen är möss och snurrar på en snurra för att ta sig framåt på spelplanen. Hamnar de på osten kan de fångas i fällan.

Detta spel är en favorit hos barnen. Det är en jätterolig idé, spelet är färgglatt, roligt och lockar barnen. Materialet är stadigt och bra. Men det kräver att man bygger ihop hela grejen innan varje spelomgång. En pedagog måste absolut vara med när man spelar. Ibland får man hjälpa kulan framåt längs banan och när fällan löst ut måste man ladda om alla delar i kulbanan. Spelet känns inte så praktiskt i en förskola, svårt att förvara, mycket jobb innan, under och efter man spelar och försvinner någon del blir det ju inte lika roligt längre. Men barnen är förtjusta och det skrattas mycket när vi spelar.

Förskolorna som varit med och testat årets spel:

Domsagans förskola, Staffanstorp
Manetens Förskola, Onsala
Pumpans förskola, Solna
Sunnanå förskola, Skellefteå
Trollbäckens förskola, Glimåkra
 

Fördelar med att spela sällskapsspel:

  • Tränar turtagning
  • Övar matematiska begrepp
  • Tränar finmotorik
  • Lär barnen färg och form
  • Emotionell utveckling
  • Lär barnen ta hänsyn
  • Social träning
  • Koncentration
  • Perceptionsförmåga

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter