Körsång gör dig friskare

Från Förskolan 2013-03-16 22:27
Att sjunga i kör är inte bara utvecklande och en kul hobby. Det är också rena hälsokuren. Genom att sjunga ihop med andra blir du gladare, mindre stressad och full av energi.
Illustration: Janette Bornmarker
För drygt ett år sedan tog den regionala institutionen Musik i Syd initiativet till att starta en kör för förskollärare. Personalkören fungerar som en utbildning med syfte att ge pedagogerna kunskap om hur den egna och barnens röster fungerar och ska dessutom bidra till att utveckla sångstunderna i förskoleverksamheten. Catarina Thulin Olsson, på Skogsgläntans idrottsförskola i Vä utanför Kristianstad, är en av kördeltagarna och hon ser hur satsningen ökat glädjen för att sjunga på sin arbetsplats.

– Sångsamlingarna har blivit fler och roligare. Mina körträffar har inspirerat den övriga personalen och barnen är mer taggade när vi ska sjunga nu, säger Catarina Thulin Olsson.

Genom kören har Catarina Thulin Olsson bland annat fått lära sig att göra andningsövningar, tänka på sin kroppshållning och hur man jobbar med magstödet. På körlektionerna har hon även laborerat med sin röst och fått ökad förståelse för hur stor kapacitet barn har för att lära sig både texter och melodier. Det är en givande utbildning, tycker hon, och till skillnad från andra kurser och nätverksträffar har kören skapat en speciell kontakt mellan dem som är med.

– Vi kom från olika håll och var helt nya för varandra i början. Men det blev snabbt en härlig stämning. Det är som om sången bidrar till att alla blir mer öppna och vågar bjuda på sig själva.

Ja, det fina med körsången är att den, förutom att vara utvecklande, också ger en känsla av ökad samhörighet och påverkar dessutom humöret och hälsan. Det märker artisten Caroline af Ugglas som leder ”En kör för alla”. Hon har nästan sett som sin uppgift att missionera om körsångens välgörande effekter och hon tycker sig få bekräftelse för sångens goda sidor så gott som varje vecka när hon träffar sina amatörkorister.

– Det kommer alltid fram några till mig efteråt och berättar att de blivit så mycket gladare sen de började i kören. Det är bästa betyget, säger Caroline af Ugglas.

Även Catarina Thulin Olsson känner igen den upplevelsen. Hon kan ha vaknat trött och varit lite nere på morgonen men går sedan från sin förskollärarkör med ett leende.

– De där tillfällena när vi sjunger ihop ger mig så mycket. Jag blir upplyft av det, säger Catarina Thulin Olsson.

Sedan några år finns även vetenskapligt stöd för att det är bra med körsång. I boken Körsång påverkar från 2011 redogör sex forskare för hur körsång exempelvis får oss att må bättre, bidrar till gemenskap och utvecklar hjärnan. Även sjuksköterskan och folkhälsovetaren Christina Grape har i två studier undersökt sångens effekt på hälsan. Hon har bland annat tagit salivprover på en grupp sångare före och efter en sånglektion. Vid ett senare tillfälle gjorde hon en större undersökning där hon under ett års tid regelbundet tog blod- och salivprover på en försöksgrupp som testade att sjunga i kör. Proverna togs då före och efter varje körtillfälle och körsångarna blev också intervjuade om den upplevda känslan av att sjunga ihop med varandra. Svaren jämfördes med en kontrollgrupp som inte sjöng i kör.

Resultatet av den första studien visar att mängden av det så kallade ”måbrahormonet”, oxytocin, ökar i kroppen när vi sjunger och att vi känner oss gladare efter att ha sjungit. Den andra undersökningen visar att testosteronhalten i saliven ökar vid körsång vilket har en uppbyggande effekt på skadade vävnader. Samtidigt minskade mängden fibrinogen, det protein som gör att blodet levrar sig och som vid för höga halter kan orsaka blodpropp. Dessutom visade det sig att stresshormonet kortisol minskade något.

– Körsångarna upplevde också att de hade mer energi och rent allmänt mådde bättre efter ett körtillfälle, säger Christina Grape.

Att skråla i duschen är bättre än att hålla tyst men det tycks vara just körsången som ger den största hälsokicken. Det är konstaterat att det ger mer att sjunga ihop med andra än att göra det ensam.

– Det ger ju en social samvaro att skapa något tillsammans och det kan påverka välbefinnandet, säger Christina Grape.

Att körsång är rena medicinen har man tagit fasta på rent bokstavligen inom vården. Regeringen beslöt 2009 att man skulle prova att ge ”kultur på recept”. I ett pilotprojekt fick en grupp långtidssjukskrivna patienter inom diagnosgrupperna lätta och medelsvåra depressioner, stress och ångest och långvarig smärta bland annat testa att sjunga i kör. Utvärderingen visade på goda resultat och på flera håll i landet har man gått vidare och fortsatt med att ordinera just körsång som en kompletterande behandlingsmetod.

Det finns emellertid de som drar sig för att ta ton eftersom de anser sig ha för dålig sångröst. Det tycker Catarina Thulin Olsson på Skogsgläntans idrottsförskola i Kristianstad är synd. Speciellt med förskolebarn har hon noterat att en pedagogs engagemang och utstrålning betyder så mycket mer än att ha en skolad röst. Och hon får medhåll av Caroline af Ugglas som gett ett ansikte åt uttrycket att alla kan sjunga.

– Det är så trist att vi tänker elitistiskt när det gäller sång. När vi ser en halvhalt person jogga tycker vi ju inte att den personen är dålig på att springa utan att det är starkt och bra att ta i efter sin förmåga. Samma inställning borde vi ha till att sjunga, säger Caroline af Ugglas.

– Och ja, alla kan verkligen sjunga, lägger hon till med emfas. Med enkla knep och lite träning kan du till och med få en ganska skaplig sångröst.

Tips till dig som vill börja med körsång:

  • Tveka inte. Det är bara att börja om du är sugen på att sjunga i kör.
  • Strunta i att vissa tycker att man måste ha en bra sångröst och vara musikalisk för att sjunga. Alla kan sjunga!
  • Till skillnad från många andra aktiv-iteter är det aldrig för sent att börja med körsång. Stämbandsmuskulaturen är starkare än de flesta andra muskelgrupper i kroppen och du blir aldrig för gammal för att sjunga.
  • Upptäck möjligheterna med din röst. Den har mer kapacitet än du kanske tror. Med träning och ganska enkla tips kan du lära dig att sjunga bättre.
  • Upplev glädjen det innebär att sjunga ihop med andra. Körsång ger mer än att sjunga för sig själv.

Källa: Caroline af Ugglas

Det händer i kroppen när du sjunger:

  • Halter av hormonet oxytocin ökar vilket gör att du blir mer harmonisk och upplever lugn och ro.
  • Blodtrycket sjunker.
  • Immunförsvaret stärks.
  • Testosteronhalten ökar vilket har en uppbyggande effekt på vävnaderna i kroppen.
  • Mängden fibrinogen, det protein som gör att blodet levrar sig, minskar.
  • Ditt psyke påverkas så att du känner dig stark, glad och full av energi.

Källa: Boken ”Music, Health and Wellbeing” skriven av den tyske forskaren Gunter Kreutz, Christina Grapes studier ”Does Singing Promote Well-Being” och ”Magmunnarna – körsång för IBS-patienter ”.

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter