Hallå, Anna-Lena Lodenius

Från Alfa 2009-05-28 12:34

Hallå där Anna-Lena Lodenius, som till­­sammans med Mats Wingborg har skrivit boken ”Slaget om svenskheten. Ta debatten med Sverigedemokraterna.” Varför ska man läsa er bok?
– Den är tänkt som ett faktaunder­lag för den som vill veta mer om Sverigedemokraternas politik. Att ha kunskap är en förutsättning för att kunna debattera med dem. Vi vänder oss inte bara till politiker utan också till lärare, journalister och fackligt förtroendevalda.

Varför har ni valt att granska Sverigedemokraterna (SD)?
– Därför att Sverigedemokraterna, som är ett relativt nytt parti, kan få tillräckligt många röster i nästa års val för att ta sig in i riksdagen. SD är inte, som många tror, ett nazistparti, men partiets grundideologi skiljer sig från övriga riksdagspartiers. Den bygger inte på klassisk demokrati som värnar om minoriteternas rättigheter utan grundidén är att människor med olika kulturella bakgrunder ska skiljas åt. Det är en kontroversiell ståndpunkt som kränker de mänskliga rättigheter­na och som kraftigt kommer att påverka många människors liv om partiets politik blir verklighet.

Hur skulle den svenska skolan se ut om SD fick bestämma?
– SD:s skolpolitik kan beskrivas som Jan Björklund i kubik plus främlingsfientlighet. Partiets företrädare vill inte ha någon ”socialdemokratisk flumskola”. I stället vill de ha en hård, hierarkisk, kunskapsorienterad skola med mycket kontroll och fler bedömningar. De vill dra in all modersmålsundervisning med undantag för om den syftar till att förbereda eleven för en återflytt till hemlandet. Och de tycker att det ska vara förbjudet för eleverna att tala något annat språk än svenska, meänkieli eller samiska på rasterna.

Hur ska lärare bemöta elever med främlingsfientliga åsikter och SD-sympatier?
– Skolan ska inte främst fokusera på SD utan på deras frågor. Informera eleverna om hur svensk flyktingpolitik och kriminalvård fungerar. Och ge dem ordentlig kunskap om islam. Men mer kunskap är inte hela lösningen, mycket av SD:s politik handlar om att spela på känslor som till exempel rädsla för det okända. Därför kan det vara bra att använda sig av rollspel och attitydövningar där eleverna får ta ställning och själva får uppleva hur olika situationer känns.

– Ett knep som jag ofta använder är att be eleverna precisera sig genom frågor som: Hur menar du då? Hur tänker du att det ska fungera? Vad tror du blir konsekvenserna av det? Det är ett förhållningssätt som brukar fung­era väldigt bra, särskilt mot unga människor som inte riktigt har tänkt klart.

Kan du ge exempel på typiska SD-argument och bra motargument?
– Sverigedemokraterna hävdar ofta att vi inte har råd med bra skola och äldreomsorg eftersom invandringen kostar så mycket. Men den kostar inte alls så mycket som SD påstår. Dessutom bidrar invandrarna med arbetskraft och skatteintäkter. SD hävdar också att kriminaliteten ökar på grund av invandrarna. Men de allra flesta invandrare begår inga brott och det finns inte, som SD påstår, några kopplingar mellan kriminalitet och vissa kulturer. I stället handlar invandrares överrepresentation i brottsstatistiken om bristande integration, socioekonomisk status och utsatthet.

Fler nyutgivna böcker om Sverige­demokraterna:

Högerpopulismen. En antologi om Sverigedemokraterna
Redaktör: Håkan A Bengtsson

Sverigedemokraterna in på bara skinnet
Författare: Pontus Mattsson

Bloggat om denna artikel Twingly

Skriv en kommentar

För att kommentera Lärarnas Nyheters artiklar kan du antingen logga in med ditt konto hos t ex Facebook eller Google (klicka på en av symbolerna här under) eller skapa en enkel inloggning där du anger namn och e-postadress. Klicka på Skapa nytt konto nedan, eller använd inloggningsformuläret om du redan har ett konto.
Annons

Fler nyheter